söndag 2 juni 2013

Berättelser från Engelsfors

Berättelser från Engelsfors
Av Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam

Ni vet Cirkeln och Eld? De där braiga storsäljande svenska ungdomsböckerna vars avslutande del i trilogin alla ivrigt väntar på? Jo i väntan på sista delen av författarna tillsammans med tre serietecknare gjort ett seriealbum med åtta små berättelser från lilla Engelsfors. Både från tiden innan Cirkeln och efter Eld, allt berättat av mystiska Måna Månstråle.

Var jag tveksam till ett seriealbum som hör ihop med en skönlitterär bokserie och därför kan ge mig helt andra bilder av karaktärerna än vad jag själv föreställt mig? Ja.
Var karaktärerna helt annorlunda från vad jag föreställt mig? Ja.
Visade det sig vara något negativt på något sätt? Nej.

Berättelser från Engelsfors visade sig vara en positiv överraskning. Underbara Måna Månstråle berättar åtta historier om olika karaktärer i Engelsfors som är både vacka och en ger bra inblick i olika karaktärers liv och handlingar. Särskilt kul var det att få se mer av Elias, som jag varit himlas nyfiken på och bitter över att få ha sett så lite av i böckerna. Teckningarna är vackert ritade och det var kul att se hur de olika tecknarna hade olika stilar på sina illustrationer men ändå lyckades hålla karaktärerna lika varandra.

Berättelser från Engelsfors var inte något stort mästerverk i sig, men jag njöt av den halvtimmen det tog att läsa den och var glad att få vara tillbaka till Engelsfors. Suget efter att få läsa Nyckeln kom åter upp till ytan efter ha varit bortglömt ett tag och nu längtar jag något otroligt efter sista delen i trilogin. Så Berättelser från Engelsfors gav mig en trevlig lässtund, vackra illustrationer och ett stort begär efter Nyckeln.

Titel: Berättelser från Engelsfors
Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013
Sidor: 112
Språk: Svenska

Tack Rabén & Sjögren för rec.ex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar