lördag 25 maj 2013

Underbara helvete

Underbara helvete
Skriven av Jaime McGuire

Abby och hennes bästa kompis America har flyttat till Eastern University för att Abby ska kunna börja om på nytt och glömma sitt tuffa förflutna. Det går bra ett tag, sedan träffar hon Travis. Han tjänar pengar på att slåss i slagsmålsklubbar och det finns inte en tjej som kommer i hans närhet utan att flirta med honom. Travis själv bryr sig dock inte om någon alls ... tills han lär känna Abby. Han visar snabbt att han har starka känslor för Abby, men hon vill inte falla för honom. Istället blir de vänner ... bättre vänner ... bästa vänner ... BAM kärlekspar. Men kommer det att fungera när Abbys förflutna plötsligt verkar komma tillbaka och bli nutid igen?

Jag vet inte när jag senast varit så kluven till en bok som jag var när jag läste den här. Det var så mycket att tänka över och ta ställning till och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om den. Det var könsrollerna som inte kändes helt okej och jag störde mig rejält på dem. Samtidigt tänker jag tillbaka till mitt blogginlägg om att vara politiskt korrekt i böcker och känner inte bara att jag överdriver, utan att jag också främst ser karaktärerna som ett kön. Något som blir lite paradoxalt eftersom det är just vikten av könet som jag vill ha bort. Därför tänker jag dela upp den här recensionen i två delar där jag ser på boken och dess karaktärer ur två vinklar: en där jag tittar på könsroller och normer och en där jag helt bortser från att kön ens existerar och bara ser på alla som individer. 

Könsroller och normer
I början av boken var könsrollerna så tydliga att jag trodde att författaren avsiktligt hade skildrat dem så gammaldags stereotypiska som det bara gick. Travis - killen som inte visar känslor, alltid vill ha sex och flirtar genom att börja kalla Abby för "Lilla Duvan". Herregud vad irriterande det var, som att han markerade sitt revir. "Jag får kalla dig vad jag vill för du vet att du snart är min" typ. Längre in i boken började jag dock inse att könsrollerna inte var avsiktligt hemska, de bara var där. Jag kom dock också på att den faktiskt skulle kunna tolkas tvärtom, nästan lite feministisk, eftersom den kvinnliga huvudpersonen faktiskt är någon som vågar säga ifrån och inte utgå från någon annan än sig själv först. Men nej jag tycker inte att det räcker med att bara titta på huvudrollen. Vi måste titta på händelserna och de andra karaktärerna i boken. Nedan är några exempel på gammaldags könsnormer som du kan hitta i boken:

  • Överbeskyddande man som ser sin flickvän som en ägodel. Till exempel när Travis ska spela match (att slåss alltså) och måste ha henne med sig för att känna sig lugn, samtidigt får han panik när hans kusin inte kan gå på matchen och Abby därför inte har någon stark kille som kan beskydda henne från andra män när Travis är upptagen med att slå någon blodig. Det påminner mig väldigt mycket om i Twilight när Edward fixar "barnvakt" åt Bella när han inte kan vara med henne. Men då är "barnvakten" ändå en kvinna och hotet är inte ett helt kön utan ett blodtörstande monster. Och då har Twilight ändå rätt usla könsroller.
  • Killar vill alltid ha sex. I den här boken och cirka all annan ungdomslitteratur är det (nu talar vi endast ur heterosexuellt perspektiv) alltid tjejen som inte riktigt vill ha sex. När hon sedan väl bestämmer sig för att hon visst vill ha sex då är det plötsligt ett faktum att de ska ha sex. Inte behöver killen tillfrågas inte, för "killar vill ju alltid ha sex". Precis så går det till mellan Abby och Travis också.
  • Travis betalar allt. Hallå hörni, 2000-talet nu va?
  • Travis bjuder hem Abby till sin pappa och sina bröder på thanksgiving. Såklart blir det Abby som har ansvar för maten.
Hej då könskonceptet här är vi alla individer
Här känner jag direkt att karaktärerna blir mycket mer intressanta. Travis som helt plötsligt är kär i någon för första gången i sitt liv och plötsligt verkar ångra det liv han levt tidigare. Han blir en helt annan person och satsar verkligen fullt ut. Det märks att han för första gången på länge (sedan hans mammas död kanske) verkligen känner en stark känsla och jag tycker det är väldigt bra skildrat hur en sådan känsla kan förändra en person. Abby är hon som rymt från sitt förflutna liv för att börja på nytt, men märker hur Travis är nästan likadan som det livet. Det är spännande att se hur hon kämpar emot sin kärlek för att slippa undan det förflutna hon lämnat bakom sig, men hur det samtidigt kan vara värt att acceptera Travis livsstil bara för att få vara med honom. 

Nu är det som vanligt igen och jag försöker sammanfatta
Jag vill tycka om den här boken, och ja när jag under läsningens gång blundade för könsrollerna så märkte jag en spännande historia. Men en ungdomsbok där könsrollerna ser ut som på 50-talet kan bara inte gå hem hos mig. Trots att jag inte tycker att alla böcker ska behöva vara politiskt korrekta så betyder det helt enkelt inte att jag måste gilla dem. Så jag dömer Underbara helvete enbart på dess könsroller och säger att jag inte tyckte om den.

Titel: Underbara helvete
Originaltitel: Beautiful disaster
Författare: Jaime McGuire
Översättare: Malin Strååth
Förlag: Kalla kulor förlag
Utgivningsår: 2013
Sidor: 358
Språk: Svenska

Tack Kalla Kulor förlag för rec.ex!

10 kommentarer:

  1. Ja nä då låter det som en bok jag bara skulle störa mig på nu.

    Bra recension!

    SvaraRadera
  2. Hm, det var så här jag trodde boken skulle vara, vilket var anledningen till att jag inte ville läsa den. Och nu när jag fått det bekräftat genom en till recension så känner jag mig ännu mer tveksam. Säger som Miriam att det antagligen bara skulle vara en bok jag stör mig på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo om du misstänker redan innan att du kommer att störa dig på den så kommer du troligtvis göra det. Eller så blir det tvärtom, att du förväntar dig något hemskt och blir positivt överraskad :)

      Radera
  3. Håller med dig! Var också sådär kluven när jag skulle skriva min recension på den här. Störde mig allt för mycket på Travis och hans "ägandeskap" av Abby för att gilla den fina kärlekshistorien bakom det.

    Riktigt bra recension btw! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var liksom för störande för att kunna ha överseende med det. Tack! :D

      Radera
  4. Åh, så skönt att höra att du inte gillar den här boken! Och bra jobbat med recensionen! Du har verkligen tänkt igenom varför du inte gillar och försökt nyansera bilden. Jag tror att min egen var lite mer "den här boken är fruktansvärd - läs den inte!" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Hahah jo jag var väldigt bekymrad med hur jag skulle skriva recensionen iom att jag var så kluven :)

      Radera
  5. Har inte läst boken, men det här får mig att fundera.
    Vad är egentligen "politiskt korrekt" när det gäller skönlitteratur? Jag har alltid sett böcker skrivna av tex Åsa Anderberg Strollo eller Christina Wahldén som praktexempel i den kategorin. Deras böcker har paradoxalt nog, en tendens att ha väldigt tydliga könsroller, vad som skiljer dom mot tex Twilight och Underbara helvete (eller amerikansk ungdomslitteratur i allmänt) är vad könsrollerna betyder för berättelsen. Budskapen från Wahldén lyder ofta "könroller existerar och de suger därför att huvudpersonerna i mina böcker alltid mår piss pga dom). I Twilight finns könsrollerna bara där som om det vore helt självklart. Där emellan finns alla "normala" böcker som inte trycker upp könsroller i ansiktet på en (men det gör väl inte dom till "politiskt korrekta"?). Det finns ett mellanting där könsroller inte spelar någon roll.

    Jag tycker att det går alldeles utmärkt att säga att böcker med överdrivna och traditionella könsroller är dåliga, antagligen för att allt fler börjar tänka "outside the box" och inte alltid förstår varför karaktärernas ageranden och beslut ser ut som dom gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt bra jämförelse, det är precis så det är! Men vad menar du med det går utmärkt att säga att böcker med de störiga könsrollerna får fler att börja tänka outside the box? Är det att allt fler märker det och stör sig på det eftersom det blir så tydligt överdrivet och overkligt, för i så fall håller jag med dig. Det var t.ex.Twilight som fick mig att börja tänka på böcker ur genusperspektiv just för att de gammaldags könsrollerna var så tydliga.

      Radera