torsdag 30 maj 2013

Trevlig bloggträff hos Bonnier Carlsen

I tisdags besökte jag, Amelie och Pia Bonnier Carlsen för en trevlig liten bloggträff. Tidigare i år bjöd de in till en träff om Förr eller senare exploderar jag och författaren Lisa Bjärbo var också där. I tisdags var det istället författarna Magnus Nordin och Maria Nygren som var där för att berätta om sina nya böcker, och förlaget berättade även lite om annan aktuell utgivning.

Först berättade Maria Nygren om hennes bok Fjärde riket och den intressanta historien om hur hon kom på idén till. Hon berättade nämligen att hon från början försökte undersöka hur Hitler kunde få sådan stor makt och hur hon sedan bestämde sig för att skriva en ungdomsbok där samma knep för att få makt används. På framsidan av boken står ett utdrag ur boken:
"Såklart var Hitler ett svin. Men vi ska inte ta hans idéer. Det här handlar inte om vad han sa, utan om hur han sa det. Och om en sådan tönt lyckades skapa ett helt nytt rike så borde vi åtminstone kunna ta över klassen."
Så Hitlers uppgång och fall, fast om en högskoleelev i en högskoleklass. Ja, jag är taggad.

Sedan berättade Magnus Nordin om sin bok Avgrundens änglar, som tar ett litet avstånd från det övernaturliga kusliga han brukar skriva och istället handlar om grooming på nätet. Fortfarande sådär läskigt som Magnus Nordins böcker brukar vara, men på ett helt annat sätt i den här boken. 

Det ska bli väldigt spännande att läsa den här boken också, särskilt eftersom jag tidigare inte läst något av Magnus Nordin trots att han är en av Sveriges största ungdomsförfattare. Det känns som att jag missat något, så det ska jag åtgärda med Avgrundens änglar, som verkar jättespännande.

Det var en riktigt kul bokträff och jag kom hem några böcker rikare än tidigare. Det jobbiga med att få böcker i goodie-bags är att jag blir så himla lässugen på ca allt på samma gång. Även Nemesis av Josephine Angelini fick jag ett ex av (pga Lund-resan förra året) och är sjukt nyfiken på hur serien avslutas. 
Obs. Avgrundens änglar och Fjärde riket kommer att ha ett annat format vid utgivning, detta är läsexemplar.

1 kommentar:

  1. Stad av skuggor är jag sjuuukt nyfiken på! :)

    SvaraRadera