tisdag 9 april 2013

Efter en träff om Förr eller senare exploderar jag fangirlar jag lite

För ett tag sedan var jag på en bokträff hos Bonnier Carlsen, och bokträffen handlade om den underbara boken Förr eller senare exploderar jag (The Fault in Our Stars på engelska). Vi pratade om allt vi tyckte om med boken och försökte komma på något vi inte tyckte om (tystnad). Efteråt drog de igång en bloggstafett som hållit på ett tag och idag är det min tur.

Det jag förundras över när jag läser boken, både engelska och svenska versionen, är hur enkelt men samtidigt uttrycksfullt hans språk är. John Green skriver meningar som liksom inte bara berör en, utan verkligen tar sig in i kroppen och fastnar på insidan så de kan få sjunka in. Meningarna är dessutom alltid båda kloka och innehåller så väl valda ord.

"Varje gång man läser en broschyr eller en hemsida eller något om cancer finns depression med på listan över cancerns biverkningar. Men egentligen är depressionen inte en biverking av cancer. Depression är en biverkning av döendet."

"I fell in love the way you fall asleep: slowly, then all at once."


Sedan vill jag också passa på att tipsa om en ny bok med förord av John Green. Det är en bok om Esther Earl, en Nerdfighter som dött i cancer och var god vän med John Green. När Green skrev The Fault in Our Stars var han mycket inspirerad av henne. Den här boken kommer alltså innehålla dagboksanteckningar och sådant som Ester Earl gjort. Ni kan läsa mer här.

Här kan ni hitta de tidigare bidragen i stafetten!

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag ser fram emot att läsa boken nu!! (fick den nyss). Kul träff det verkar ha vart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättekul och jag hoppas du tycker boken är lika underbar som alla på träffen tyckte :D

      Radera