tisdag 16 april 2013

Böcker och drömmar

Jag fick förfrågan om jag ville ha ett recensionsexemplar av den nya tidningen Books & Dreams och eftersom jag inte bara gillar att läsa böcker, utan även gillar att läsa om böcker, så tackade jag ja.


  • Först av allt funderade jag på målgruppen. Mysiga reportage med best-sellerförfattare som Michael Nyqvist, Michael Connelly och Lisa Jewell om hur det är att vara författare och de där klassiska frågorna om var hen gillar att skriva, hur det går ihop med familjelivet etc. Reklam för hudkrämer och miljövänliga kläder blandas med annonser om nyutkomna böcker. Jag konstaterade helt enkelt att målgruppen nog är icke-bokbloggare med cirka 40 års mer livserfarenhet än mig.

  • Författarreportagen var mysiga, särskilt intervjun med Chimamanda Ngozi Adichie eftersom jag länge varit sugen på att läsa någon av henne (typ En halv gul sol).
  • Därför blev jag jätteglad när jag absolut sist i tidningen hittar en novell av Chimamanda Ngozi Adichie från hennes novellsamling Det där som nästan kväver dig. Den var otroligt snyggt berättad och jobbig att läsa på ett sånt där bra sätt.
  • Elsa Billgren är cool.
  • Det där om att vandra i hälarna på Carlos Ruiz Zafón i Barcelona var jätteperfekt eftersom jag gillade Vindens skugga och vill till Barcelona.

Sammanfattning av punkterna: Mysig tidning men målgruppen är nog äldre människor som inte är lika intresserade av böcker som bokbloggare utan snarare som trevlig underhållning ibland. Ska jag fortsätta läsa den? Nej det skippar jag nog. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar