torsdag 14 februari 2013

Junk

Junk
Melvin Burgess

Fjortonårige Tar har det inte bra hemma med en pappa som slår honom och en alkoholiserad mamma. Så han rymmer till en annan stad och bosätter sig med några anarkister i "deras" hus. Men hans flickvän Gemma trivs inte heller hemma. Hennes föräldrar gör massor av regler åt henne så hon inte får vara ute hela nätterna eller göra precis som hon vill. De är bara totalt oförstående och elaka mot stackars fjortonårige Gemma. Så hon rymmer också till samma ställe där Tar är. Men till skillnad från Tar så vill Gemma börja leva ett helt annat sorts liv också. Hon tar droger och lever farligt. Problemet är bara att drogerna övergår i knark och Tar verkar vara på gränsen att ramla ner i knarkträsket med henne.
~*~
Det här är en skolbok som jag läste i engelskan. Hade jag läst den själv hade jag inte orkat läsa ut hela, utan troligtvis slutat vid min gräns på 50 sidor. Mina förhoppningar från början var inte så höga i och med att jag försökt läsa Vild & vacker av Melvin Burgess tidigare, men gav upp direkt eftersom jag inte klarade av det tråkiga språket. Här kände jag för att göra samma sak, men det fick jag inte. Tyvärr, för språket i Junk saknar både synonymer och beskrivningar. Kanske ville Burgess skriva lite "avskalat och stämningsfullt", men det blev bara tråkigt. Jag fick intrycket av att jag läste samma sida om och om igen för det var så lite variation. 

Dessutom är karaktärerna så himla jobbiga. Visst förstår jag att man nog blir lite jobbig när man går på heroin, men här var karaktärerna bara jobbiga i och med att de var så orealistiska och naiva. Som om två fjortonåringar kan rymma till en annan stad och sedan få hjälp av en gammal gubbe så att de kan bo hos några anarkister och en "closet communist" (haha okej det uttrycket förgyllde boken lite) i ett lånat hus. Vonny (garderobskommunisten) var den enda vettiga karaktären, och den enda som också hade en intressant utveckling. Eller nej det är inte sant, Gemma var faktiskt också en bra karaktär. Hon var naiv och irriterande, men hon kändes ändå äkta. Det är Gemma och Vonny jag över huvud taget kommer ihåg nu när jag läst ut boken.

Jag tycker det är väldigt fascinerande hur droger och knark förändrar ens personlighet, och det tycker jag ändå att den här boken ändå lite halvt lyckas visa. Jag kan i alla fall se att det var vad Burgess ville illustrera. problemet är bara att jag inte kommer tillräckligt nära karaktärerna för att se en ordentlig förändring hos dem. Jag kan bara föreställa mig hur de var innan och hur de blir efter. Kanske skulle han låta boken vara skriver ur bara Tars och Gemmas perspektiv istället för att hoppa mellan så många olika och ibland oviktiga personer.

Så nej läst helst inte den här boken. Trots att den behandlar ett intressant ämne så är det inte särskilt intressant i själva boken. Jag behövde bättre skildrade karaktärer och ett mer varierat språk för att den skulle bli något för mig.



Titel: Junk
Författare: Melvin Burgess
Förlag: Puffin Books
Utgivningsår: 1996
Sidor: 389
Språk: English

6 kommentarer:

  1. Intressant. Detta är som jag minns en av mina absoluta favoritböcker. MEN jag läste den typ 99 när den kom på svenska. Vet att jag läst om den flera ggr tidigare men var nog ändå 10 år sedan. Kanske dags att läsa om den nu och se vad jag tycker nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha vad spännande! Kanske den är bättre på svenska? Blir väldigt nyfiken nu alltså på vad jag kan ha missat. Om du läser om den är jag jättenyfiken att höra vad du tycker!

      Radera
  2. Tyckte väl det var länge sen du dissade en bok! ;) <3 Skönt att du har den förmågan kvar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag har haft turen att läsa många bra böcker på senaste tiden. Men turen verkar ha försvunnit. Först Röda rummet, nu den här :(

      Radera
  3. Jag läste Junk på gymnasiet får några år sedan och gillade den inte alls. Jag kommer egentligen inte ihåg varför. Jag tror att det var på grund av hur och när vi läste den egentligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hur och när kan ha väldigt stor betydelse när man läser en bok. Men den känns bra att jag inte är ensam om att inte gilla Junk! :)

      Radera