söndag 17 februari 2013

#fetastebokträffen

Igår ägde den rum. Ungdomsboksträffen på PUNKTmedis som jag och Frida och Amelie och Anna och Pia taggat till ganska så länge. Och hur gick den då? JO DEN BLEV HELT UNDERBAR. Jag var så sjukt nervös innan men när den väl börjat så försvann allt sånt direkt. Boknördar är ju så trevliga och allmänt awesome.
Frida, Ebba och Anna fixar det sista innan starten

TAGGA

Vi hade ett bokbytarbord, och böckerna som blev kvar ska vi lämna till Södersjukhusets barnavdelning. Jag blev faktiskt jätteglad över bokbytet för det är helt klart det bokbyte jag varit på med bäst utbud. Bara bra böcker liksom, vilket aldrig brukar hända.

Böcker i massor.

BÄSTA BOKNÖRDARNA.

 Frida intervjuar Peter Barlach, författaren till t.ex. Det är jag som är Caroline m.fl. Han avslöjar bland annat att Det är jag som är Caroline egentligen var tänkt att bli en serie på två böcker, och att han älskar Thåström (woho!).


Frida intervjuar Henrik Larsson, författaren till Krigarhjärta och fortsättningarna i serien (den sista kommer 15 mars!). Han berättar  bland annat om hur det är att vara författare och att han om han fick gå på middag med några valfira personer, levande som döda, så skulle han bland annat vilja träffa Tolkien.

Bild snodd från Frida
Jag och Amelie intervjuar Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, författarna till Engelsforstrilogin. De berättar att en given person på bådas önskemiddag är Joss Whedon, och att de tror att Eld inte är i bestämd form (Cirkeloch Nyckeln) eftersom den titeln inte syftar på något lika konkret och bestämt. 


Förutom intervjuer och bokbyte körde vi lite bok-pictionary, quiz à la På Spåret, fika och lite annat. Allting blev grymt lyckat (förutom quizen kanske, haha) och det var jättekul att få träffa alla! Jag är så ofantligt glad att Frida drog igång det här, för det var EN FANTASTISK DAG.

PS. Mats och Sara släpper snart seriealbumet Berättelser från Engelsfors tillsammans med serietecknarna Karl Johnsson, Lina Neidestam, Kim W Andersson, och om någon vill lyssna på dem alla fem och få sina böcker signerade så finns det chans! Bara att kolla in evenemangen på deras facebooksida (länk HÄR).

11 kommentarer:

  1. MEN SLUTA VAD AVUNDSJUK JAG BLIR! Fan alltså... jävla Mölndalsrevy, nog för att man samlar pensionärspoäng men så missar man det här!!! :@

    Vad bra att ni hade kul, så avis! xP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha men pensionärspoäng är faktiskt aldrig fel!

      Radera
  2. Det där bokbytesbordet är nog det som gör mig mest avundsjuk tror jag...
    Kul att det gick bra!

    Frågor:
    Kunde man bara få reda på träffen via era bloggar (ett event enbart för blogg(läs)are) eller fanns det anslag på biblioteket och dess webb/FB/etc så att "vanligt folk" också kunde hitta dit?
    Var biblioteket i inblandat på något annat sätt än att de ställde upp som lokal?

    mvh, Nyfiken bibliotekariestudent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade bloggat om träffen på våra bloggar innan, så det var hos oss alla fick informationen. Sedan skrev även biblioteket om träffen på sin Facebooksida dagen innan träffen, men det var inget vi planerat direkt. Men det var både bokbloggare och bloggläsare där. Och nej biblioteket var inte inblandat så mycket mer än att vi fick hjälp med lokal :)

      Radera
  3. Det var väldigt väldigt roligt!
    Ska du gå på nån av release-grejerna för Berättelser från Engelsfors?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog gå på någon av dem, men vet inte riktigt vilken än. Ska du gå på någon? Isf vilket? Det skulle ju vara kul att gå på samma :)

      Radera
    2. Hm jag tror jag ska gå på den på SF-bokhandeln, för det är ett roligare ställe.

      Sv: Ja jag förstod inte allt som gick att förstå i Den hemliga historien, jag vill jättegärna läsa om den direkt! Det är så mycket som antyds och inte förklaras riktigt.
      Ja läs Brideshead sålänge! Jag har en kopia om du vill låna.. men den är säkert lätt att hitta annars. Mamma hade den på svenska utan att jag visste om det.

      Radera
  4. Wow! Riktigt imponerande engagemang att sätta ihop något sådant, och jag är glad att det blev lyckat! Lät som en rolig kväll.

    Ville tacka dig även för kommentaren som du skrev på min blogg. Blev mer glad än du kan ana - jag med :)

    Angående framtida yrken som du skulle kunna tänka dig, låter det ju som att journalist onekligen skulle passa med tanke på att du driver den här bloggen och satte ihop den här ungdomsbokkvällen. I alla fall måste ju ett bok-jobb vara ett solklart val.

    Som svar på din fråga vet jag ännu inte vad jag vill arbeta med. Har dock sökt in till utbildningar i Storbritannien med början till hösten, då i ämnena Språkvetenskap/Socialantropologi. Vet inte vart det kan leda, men jag är intresserad av främmande språk och kulturer så det känns passande.

    Skulle gärna ta en tur förbi din bokgrupp (om du anordnar fler) när jag är i Stockholm. Bor tyvärr "en bit" (*host*) bort, på mindre svensk ort nu - men besöker huvudstaden på de flesta lov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen jätteroligt! Dock inte jag som satte ihop det, det var Frida som fixade det mesta. Vi andra var hennes co-workers typ :)

      Ja journalist skulle vara helt awesome, är dock lite nervös att det yrket kommer dö ut typ.

      Wow plugga i Storbritannien låter som värsta drömmen! Ska du blogga något om det? För det skulle vara jättespännande att läsa om!

      Ja det skulle vara jättekul om du kom till bokträff, vi får se om det blir fler. Jag är sugen i alla fall!

      Radera
  5. Så himla himla avis att jag inte kunde vara med. Såg ut som ni hade skitskoj! ^^

    SvaraRadera
  6. Tack igen för kommentaren!

    Ja, jag har funderat på att blogga lite om min vistelse i Storbritannien. Kunde vara roligt att blanda sina bokinlägg med någonting annat.

    Om jag råkar vara i Stockholm någon gång, och en bokträff råkar inträffa just då, kan du räkna med att jag kommer. Bor för tillfället någonstans i mitten av havet. Kryptiskt värre vad gäller beskrivningar.

    SvaraRadera