torsdag 7 februari 2013

Det är jag som är Caroline

Det är jag som är Caroline
Peter Barlach

Caroline är en sån där figur som gör som hon vill, hur hon vill, när hon vill. Så när hon bråkar med sin mamma vill hon flytta hemifrån, så hon gör det. Nu måste hon bara lösa det här med boende och jobb och pengar och sådant. Men Caroline gör ju som hon vill, när hon vill och hur hon vill, så det löser sig nog på något sätt ska ni se.

Karaktärerna är den här bokens stora styrka. Det är inte bara Caroline som är så extrem, utan alla karaktärer är liksom överdrivna. På ett bra sätt alltså. Det är som att Peter Barlach har tagit olika sorters människor (inget placerande i fack här inte) och sedan liksom höjt deras volym till max. Alla karaktärer är så speciella och minnesvärda. Varenda en av dem kommer jag ihåg, vilket inte händer ofta när jag har läst en bok. Mycket av det beror nog på hur han belyser något lite udda med varje karaktär, som Stephanies plantor, pappans matlagning och pappans wallenbergargranne.

Barlach har även lyckas undvika att skapa för ytliga och platta karaktärer, något som jag tycker kan hända väldigt ofta om karaktärer är lite mer extrema. Han har en bra balans mellan det överdrivna och äktheten. Alla karaktärer känns fortfarande komplexa och mänskliga, vilket jag tycker är skickligt gjort.

Visst tycker jag att boken saknade något för att jag ska gilla den riktigt mycket. Kanske låta Carolines relation till sin mamma få ta lite större plats, eller att ha en handling med ett tydligare mål. Något så jag vet var läsningen är på väg. Men trots detta så gillar jag den här boken. Den var oväntad både i handlingen och i mina förväntningar, vilket alltid är trevligt.


Titel: Det är jag som är Caroline
Författare: Peter Barlach
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012
Sidor: 315
Språk: Svenska

2 kommentarer:

  1. Egentligen är inte detta en kommentar på inlägget, utan på själva bloggen generellt sett.

    Jag har nu suttit och läst dina senaste inlägg. Det var rätt många för min del, eftersom jag inte läser bloggar regelbundet. Ville bara säga hur mycket jag uppskattar din blogg: bra skrivna texter som är lättöverskådliga och med fint språk, en bra blandning böcker (ungdom- och vuxen) och intressanta noteringar. Jättetrevlig läsning!

    Hursomhelst håller jag med dig om att Perks of Being a Wallflower och The Fault in Our Stars var lite av årets bästa läsning, även fast jag nog gillar den senare snäppet mer. Den dyker fortfarande upp i mitt huvud då och då.

    Och, för att sluta denna långa kommentar, så hade jag en fråga att ställa: funderar du på att jobba med böcker och/eller skrivande i framtiden? Journalist/författare/förläggare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack vad glad jag blir över din kommentar! Gladare än du anar alltså!

      Jo jag skulle väldigt gärna jobba med böcker när jag blir äldre. Helst vill jag bli förläggare eller liknande, men journalist är jag också lite sugen på. Eller litteraturkritiker haha.

      Radera