onsdag 30 januari 2013

The Old Man and the Sea

The Old Man and the Sea
Ernest Hemingway

När jag var i Florida i julas bodde vi i Key West i ett par dagar. Jag älskade stämningen och klimatet där väldigt mycket och tänkte därför passa på att läsa något av Hemingway eftersom han faktiskt bott där. Kanske hade han lyckats fånga den där mysiga stämningen i hans böcker. Jag gick alltså in i stadens lilla bokhandel och införskaffade mig The Old Man and the Sea och började läsa.

The Old Man and the Sea handlar om en man och en fisk och den utspelar sig nästan enbart på havet utanför Kubas kust. Så mycket till mysig stämning á la Key West. Den gamle mannen är fiskare men har inte fått fisk på mycket länge. Hans gamle fiskarlärling har blivit tvingad av sina föräldrar att fiska hos en mer framgångsrik fiskare, därför får mannen fiska ensam. Lärlingen försöker dock hjälpa honom så mycket han bara kan ändå för någon sorts vänskap hann krypa fram hos dem under den tiden de fiskade. Men en dag när mannen ger sig ut för att fiska i sin ensamhet så får han napp! En stor en verkar det vara, så fiskaren håller hårt i metspöt för att fisken inte ska dra ner det. Nu måste han bara lyckas fånga fisken ... dom dom!

Okej vad är det med dessa underliga "mästerverk"? Först Röda Rummet, nu detta. Vem är det som bestämmer vilka böcker som ska bli klassiker egentligen? Och varför väljer hen bara ut de där långtråkiga handlingslösa böckerna?

Till skillnad från Röda Rummet tycker jag dock att den här boken hade något intressant av värde - sättet fiskaren funderar kring sin ensamhet och hans lärling. Det blev ganska så gripande att läsa hur fiskaren var beredd att gå så lång för att få sin fisk. Den fisken blev det han levde för och han skulle kunna kämpa för den in i döden. Samtidigt tänkte han på hans fiskarlärling och om han skulle undra varför mannen dröjde så länge. Det var väldigt fint skildrat.

Men trots dessa positiva ord går det inte att komma ifrån att hela den här boken handlar om en gubbe som fångar en fisk. Det är väldigt svårt att få det till en tillräckligt intressant handling för att hålla mig intresserad boken ut. Och detta trots att jag är en karaktärsdriven person och alltså gillar när böcker fokuserar på karaktärer. Kanske "är jag för ung för att förstå" det vackra i boken, jag vet inte. Jag är inte så förtjust i den i alla fall.


Titel: The Old Man and the Sea
Författare: Ernest Hemingway
Förlag: Simon & Schuster
Utgivningsår: Original utkom 1952
Sidor: 128
Språk: Engelska


Här brukade Hemingway visst hänga. När han levde alltså.

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på den som ljudbok, vilket jag tror passade bättre =)
    Eftersom jag jobbar samtidigt så blir det mer som ett tidsfördriv än den där jättespännande boken man vill sträckläsa. Plus till uppläsaren som hade en riktigt raspig och gubbig röst! Monologen blir mer levande när man får en röst till den som tar allt i sin takt, istället för när man själv speedar igenom texten.

    Mitt favoritcitat är "Kramp är den egna kroppens svek."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudbok låter faktiskt väldigt passande, och med en bra berättarröst kan jag tänka mig att upplevelsen blir vädigt mycket bättre. Och jag håller med det där citatet är riktigt bra!

      Radera