måndag 7 januari 2013

Kvartalsrapport 4

Jag älskar att skriva "kvartalsrapport" i rubriken. Det låter som en tråkig rapport om typ ett företags ekonomiska utgifter senaste kvartalet eller något i den stilen. Sen handlar det liksom om böcker. Glad överraskning!

Oktober:
Betaläst uppföljaren till Röd Skymning av Fredrik Lindblom
Romeo & Juliet - William Shakespeare
The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories - Tim Burton
Saknar: Okänd identitet - Meg Cabot (en av oändligt många omläsningar)
En liten hattaffär på hörnet - Marita Conlon-McKenna
A Game of Thrones - George R.R. Martin
Femtio nyanser av honom - E.L James (diskussionsvideo 1,2,3,4 och 5)

November:
Rubinröd - Kerstin Gier
Torka aldrig tårar utan handskar - Jonas Gardell
En liten fågel i juletid - Fannie Flagg (oj jag har glömt skriva recension här, men det var en mysig bok)
Divergent - Veronica Roth

December:
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - JK Rowling (omläsning)
Dash och Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn, David Levithan (omläsning)
Röda Rummet - August Strindberg
Berättelsen om Pi - Yann Martel
Barn av sin stad - Per Anders Fogelström
Geektastic: Stories from the Nerd Herd - Holly Black, Cecil Castellucci m.fl.

Recensioner på de fyra sista i december kommer att komma.

17 lästa böcker. 3 omläsningar, och en ganska bra blandning mellan lättare och svårare böcker (sett ur mitt perspektiv då). 5 böcker på engelska, vilket är lite lagom. 5 klassiker (jag räknar in Game of Thrones och Berättelsen om Pi här) vilket känns lite awesome. Många böcker som har hamnat i kategorien väldigt bra", men inte så mycket wow-upplevelser. Jag diggar mitt läskvartal.

Favoriter (inte omläsningar):

2 kommentarer:

  1. (MERLIN SPOILERS)

    SV: Vad bra att du gillade the magic reveal! Det känns som om de flesta gjorde det, så jag vet inte riktigt vad som är fel med mig. Det kändes bara som att i fem säsonger hade de byggt upp till något episkt reveal och så blev det inte så alls. Men håller med dig om att det nog var bra att de tog ett helt avsnitt för att se hur Arthur bearbetade det. På så sätt blev det inte stressat. Men jag tror att jag kanske tyckte att sista avsnittet var lite ... tråkigt? Och förlåt mig, men lite klyshight. Jag läste på tumblr någonstans att det var som en fanfiction som blev verklighet, och håller nästan med lite om det.

    Men slutet var fint ... och totalt hjärtskärande. Men det gör ont i mig att vi inte fick veta mer om vad som hände efteråt. Ett av de stora syftena med serien var ju att magi skulle bli tolererat ... och nu får vi liksom aldrig veta om det blev det.

    Aaaah, jag måste se om avsnittet. Men jag vet inte om jag vågar :( (Och roligt att du gillade inlägget! :D)

    SvaraRadera
  2. Då är så otroligt duktig på att läsa! Snabbis:)
    Förresten, jag tipsar Nea om att kolla sin mail :D

    SvaraRadera