söndag 13 januari 2013

I en klass för sig

I en klass för sig
Curtis Sittenfeld

Lee Fiora börjar på Aults internatskola vid fjorton års ålder tack vare ett stipendium. Nästan alla andra eleverna på skolan visar sig tillhöra en ganska så rik överklass, och Lee kan inte låta bli att känna sig lite utanför. Men hon försöker ändå passa in, och under hennes tre år på Ault märker hon hur hon förändras till någon hon inte är säker på att hon vill vara.

Herregud vilken bra bok. Det är lika bra att få det sagt - den här boken är helt fantastisk. Så otroligt fängslande, igenkännande och tankeväckande. Lee är en välskriven karaktär, hon känns så realistisk att det nästan var en lite skrämmande upplevelse att läsa ur hennes perspektiv. För jag känner igen mig så otroligt mycket i Lee. I vad hon tänker, vad hon gör, vad hon tror att andra gör och tänker. I egenskaper jag inte visste att jag själv hade förrän jag känner igen mig i dem hos henne. Hon är den där träffsäkra karaktären som jag misstänker att många författare kämpar med att lyckas skapa.

Jag älskar hur Lee ser sig själv som en outsider som ingen tycker om, när läsaren egentligen får många små indikationer på att det snarare är tvärtom. Eftersom jag, läsaren, är fast inne i hennes huvud så är det ju otroligt svårt att se hur människorna runt omkring henne ser på henne. Det visar ju så tydligt hur många människor har dåliga tankar om sig själv som inte alls stämmer. Jag kan inte komma på någon bok som lyckats illustrera detta så bra som Sittenfeld, för hon gör det på ett sätt som man kan ta till sig. Jag hade inte samma distans till boken som med många andra böcker, utan linjerna mellan bok och verklighet var mycket suddigare här.

Könsrollerna irriterade jag mig riktigt mycket på i boken, de var väldigt gammalmodiga. Lee verkar inte ens tänka på att kanske själv ta första steget istället för att vänta på att killen hon är kär i ska bli kär tillbaka och bjuda ut henne. Men jag funderar på om Sittenfeld kanske gjorde detta avsiktligt, för att hon ville att läsaren skulle irritera sig på det. Det var mycket könsnormer jag kunde känna igen mig i också. Till exempel hade de samling på skolan varje morgon, med en kvinnlig och en manlig ordförande som höll i det. Killen var alltid den roliga som vågade bjuda på sig själv och alla skrattade åt. Tjejen var precis lika rolig och vågade bjuda på sig själv, men blev bara omtyckt för att hon var snygg. Detta är så skrämmande likt samlingarna på min egen skola, där killarna i samlingsgruppen blir nästan idoliserade, på ett sätt som tjejerna aldrig blir. Vi borde läsa den här boken på min skola tror jag för de hade läskigt många andra likheter.

Den här boken är faktiskt perfekt att läsa och diskutera kring, för det finns så mycket olika aspekter att diskutera. Kanske särskilt när man är i min ålder, och precis har börjat på gymnasiet. Det gör igenkänningsfaktorn så mycket större skulle jag tro. Jag ska försöka pracka på boken på någon i samma ålder som mig så vi kan diskutera den. För det är en bok som tåls att diskutera.

Tidigare har jag läst Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld, och den tyckte jag var riktigt, riktigt bra. Men den här boken älskar jag verkligen. Det är en ny favoritbok, och därmed en ny favoritförfattare. Jag läser även på Bokhora att hon släpper nytt i sommar så jag har något att se fram emot, förutom The Man of My Dreams som jag definitivt ska läsa. Så läs I en klass för sig du också, den är så värd det!

Nu till random roliga grejer:
- Lönnmördarleken de kör i boken har vi även i min skola, fett coolt liksom.
- SPOILER: Lee börjar på University of Michigan i Ann Arbor. Alltså samma universitet som Team Starkid gick på!


Titel: I en klass för sig
Originaltitel: Prep
Författare: Curtis Sittenfeld
Översättare: Gudrun Samuelsson
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: denna upplaga 2006, original 2005
Sidor: 442

10 kommentarer:

  1. Älskar I en klass för sig! Tycker internatskolemiljö i böcker är så spännande.

    ...och plötsligt känns det nästan helt naturligt att tipsa dig om en bok jag velat tipsa dig om ett tag. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart. Internatskola + feminism + roliga upptåg. Tänker att du kanske skulle gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh den låter jättespännande, tre saker jag älskar. Tack så jättemycket för tipset! :D

      Radera
  2. Jisses, du beskrev boken precis så som jag själv upplevde den. Jag läste den också (i början) på gymnasiet och tyckte att den nådde fram till mig på ett jobbigt, men igenkännande vis. I en klass för sig är utan tvekan en av de mest betydande böckerna för mig personligen än så länge.

    Som Maria säger ovan skulle jag med vilja säga samma sak. Fast jag har själv inte läst The Disreputable History of Frankie Landau-Banks, men det är lite på grund av I en klass för sig som jag vill läsa den.

    Åh, vad jag gillade den här recensionen! Heja, Nea!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Jag var lite osäker på om det var en sån bok som alla tolkar olika. Men håller med om den var lite jobbig, man kände sig nästan lite genomskådad på något sätt.

      Ja jag är jättenyfiken på den där boken, hoppas du läser den och tycker den är bra! Och tack! Jättekul att du gillade recensionen :D

      Radera
  3. Har du lånat den här boken på biblioteket eller köpt den? Hittade den inte nämligen för blev sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bytte faktiskt till mig den i ett bokbyte i skolan, men det är en väldigt känd bok så den borde vara relativt lätt att hitta. Om inte på svenska så på engelska. Men jättekul att du blev sugen på att läsa den. Är säker på att du kommer gilla den! :D

      Radera
  4. Åh!! Den där lät ju så bra. Brukar gilla böcker som är utspelade i internatskolor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer du älska den! Jag har själv en förkärlek för såna böcker. :D

      Radera
  5. Kul, hade ingen aning om att boken fanns översatt! Läste själv Prep för några år sedan och minns verkligen att jag tyckte mycket om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det finns den allt! Vad kul att du fortfarande minns den, det känns som att jag också kommer göra det :D

      Radera