onsdag 23 januari 2013

Geektastic

Geektastic: Stories from the Nerd Herd
Redigerad av Holly Black, Cecil Castellucci (och de skrev en av novellerna!). Resten av författarna är står i bilden nedan.

Det här är en novellsamling som hyllar nördar, och handlar om nördiga saker. Vi får träffa Trekkies, Buffy-fans, Whovians, rollspelare och många fler i femton noveller av nördiga författare (övriga listade nedan).

Det absolut bästa i den här boken är när jag förstår olika referenser eller känner igen mig i kända nördiga diskussioner (Classic Who eller New Who haha?). När sista novellen, It's Just a Jump to the Left, visar sig handla enbart om The Rocky Horror Picture Show blev jag helt överlycklig. För det var bara kul att läsa den här boken när den handlade om något jag själv var insatt i. När det handlade om Star Trek och Marvel Series blev det rätt tråkigt att läsa för jag hade ingen aning om vad de pratade om. Vissa författare lyckades dock att göra sin novell kul även för de som ej var insatta i ämnet, som t.ex. The Quiet Knight av Garth Nix. Den handlade om rollspel med någon sorts quest i medeltidstema, och novellen var ändå en av mina favoriter.

Andra favoriter var One of us (mysig historia med kul referenser), I Never (gullig kärlekshistoria och den innehöll inte bara den vanligaste sortens nördar utan också litteraturnördar) och Quiz Bowl Antichrist (David Levithan är fortfarande kung av sarkasm).

Sen är jag inte så förtjust i novellsamlingar, de tar ju slut precis när man kommit in i dem. Jag avskyr att behöva börja på en ny precis när jag lärt känna karaktärerna och satt mig in i historien. Därför är jag inte lika förtjust i Geektastic som jag hade kunnat vara. De flesta novellerna var riktigt bra och det var bitvis otroligt underhållande! Kan meddela att jag satte en svag 3/5 som betyg på Goodreads (det var svårt att sammanfatta mina åsikter på annat sätt än betyg i den här recensionen).


Titel: Geektastic: Stories from the Nerd Herd
Författare: Många (se högre upp i inlägget)
Förlag: Little Brown
Utgivningsår: 2010
Sidor: 400
Språk: Engelska


4 kommentarer:

  1. Kul att du läst ^^. Har varit nyfiken på den här men har också lite svårt för novellsamlingar...så får se om jag läser den eller inte.

    SvaraRadera
  2. Den verkar rätt kul ändå :) Rocky Horror in my <3 :D

    SvaraRadera
  3. Vad nyfiken jag blev på den här nu :)

    SvaraRadera
  4. Ååh, den här har jag aldrig hört talas om! Blev verkligen nyfiken nu... :D

    SvaraRadera