måndag 28 januari 2013

200 fina år

Idag är det 200 år sedan Pride & Prejudice (sv: Stolthet och fördom) av Jane Austen utkom! Woop woop!
Det sorgliga i att jag faktiskt lade ner tid till den här "bilden".

Jag älskar den här historien så mycket! Jag älskar hur boken är tidernas kärlekshistoria trots att karaktärerna knappt rör varandra förrän ända in i slutet. Jag älskar hur spänningen i boken ligger i hur läsaren från första början vet om Darcys känslor för Elizabeth, och sedan får hungra efter lite kärlek mellan karaktärerna. Jag älskar hur Austen får läsaren att uppskatta varje liten konversation mellan Darcy och Elizabeth till fullo, för att sedan låta oss läsa vidare i behov av mer. Jag älskar hur Stolthet och fördom skrevs för 200 år sedan och Darcy fortfarande är på (min egen) topptre-listan över hetaste killarna i litteraturen.

(Okej varför skriver jag efternamnet för Darcy och förnamnet för Elizabeth? Får lite Fifty Shades-vibbar av detta. Eller så är det bara att man följer Elizabeth i boken, hoppas jag.)

För er som vill fira lite innan ni går och lägger er (det är okej imorgon också tycker jag, efter 200 år spelar en dag hit och dit inte så stor roll) så vill jag tipsa om tre sätt att fira:

1. Läs boken. Det är min kvällsplan eftersom jag håller på att läsa om den, den här gången på engelska.

2. Se BBCs tv-film från 1995 med Jennifer Ehle och Mr. Darcy förlåt Colin Firth heter han ja (men vi vet alla att Colin Firth bara är ett artistnamn för William Darcy). Denna fantastiska fem timmar långa filmatisering innehåller typ ALLT från boken, och snälla döda mig inte om jag säger att jag nog tycker den är bättre än själva boken. Givetvis efter att man läst boken då alltså!

3. Se The Lizzie Bennet Diares. Jag har skrivit om den här i ett tidigare inlägg och kan nu ett drygt halvår senare meddela att den bara blir bättre och bättre. Vi har fått se Darcy och just nu är varje avsnitt ett nytt skri av underbarhet. Den här serien är verkligen perfektion, den har lyckats med att lyfta fram och utveckla de element från historien som känns som mest aktuella idag på ett fantastiskt sätt. Dagens avsnitt är bara helt [insert tillräckligt bra adjektiv].
Förlåt om jag spoilade Darcy för någon nu, men min blogg kändes inte helt komplett utan den här bilden..


2 kommentarer:

  1. Är den sista bilden från helgens utflykt? Darcy så nära vatten men alldeles torr...
    Tänker absolut fira imorgon också! Med BBC-versionen och kanske ett kapitel eller två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det är den, tyckte de bilderna var så himla fina! Hehe ja jag hoppas de får med den scenen på något sätt i LBD också. Ditt firande låter jättemysigt! :D

      Radera