fredag 23 november 2012

Varför måste böcker alltid vara politiskt korrekta?

I DN läser jag om hur Jonas Gardells succé Torka aldrig tårar utan handskar också borde skildrat lesbiskas situation under samma tid. Jag läser recension på recension om Fifty Shades of Grey och hur dess könsroller är urusla, Twilight likaså. Jag har till och med hört kritik från många människor om hur dåligt det är att det inte finns några homosexuella med i Harry Potter (hallå Dumbledore duh). 
Alltså åh vad jag älskar Torka aldrig tårar (passar därför på att  ha bilden på så många ställen som möjligt)
Jag kan förstå varför man vill att böcker som blir så populära även ska vara politiskt korrekta och fina förebilder. Jag förstår att kulturen påverkar samhället väldigt mycket, och att vi omedvetet snappar upp det vi läser. Jag förstår verkligen varför vuxna blir oroade över hur barn slukar Twilight och blir förälskade i överbeskyddande och perfekta Edward. Men jag tycker att det blir så överdrivet och tröttsamt. 

En bok behöver inte vara en perfekt utopi, och den behöver inte gestalta det samhälle vi strävar efter. En bok behöver inte ens gestalta samhället som det ser ut idag. Det finurliga med böcker är just det att de kommer ur författarens fantasi, och det är författaren som bestämmer hur boken är. Sedan är det så klart läsarens rätt att få kritisera boken, och läsaren får så klart tycka illa om det hen stör sig på. Men att tycka att lesbiska också måste vara med i en bok bara för att bögar är med (se länken om Torka aldrig tårar)? Det känns både som en generalisering av sexuella läggningar och att det finurliga med böcker glöms bort.

Bokläsande människor är oftast rätt så smarta har jag lagt märket till, liksom de flesta icke-läsande människor också. Vi måste väl ändå själva kunna inse att homosexualitet existerar trots att det inte tas upp i Harry Potter, tillsammans med oändligt många andra ämnen. Vi inser nog att den masochism vi möter i Fifty Shades of Grey inte är hur alla människors sexliv måste se ut. Vi inser nog till och med att lesbiska faktiskt också existerade i Sverige under 80-talet, även om vi har läst Torka aldrig tårar utan handskar. 

Jag känner att människor ofta aktivt letar efter saker som kan anses stötande mot någon (jag gör ofta det i alla fall). Det är lättare att klaga på och vilja förbättra saker inom litteraturen, än i det verkliga samhället. Men jag tycker att det är vårt samhället som faktiskt behöver förbättras. Böcker borde istället finnas för att underhålla, upplysa, kritisera och kanske även irritera. Det är det som gör läsningen spännande.

18 kommentarer:

  1. Intressanta tankar, jag gillar att du använder olika exempel och ändå håller en fin, röd tråd :) Det är intressant hur vi påverkas av litteratur och media, men samtidigt så håller jag med om att väldigt många överdriver. Vi blir inte påverkade av exakt alla böcker och även om en bok tar upp EN sida av ämnet så vet vi att det finns en ANDRA sida till det. Dock vill jag tillägga att nej, de flesta människor är inte "rätt så smarta". Jag vet inte hur många idioter jag träffar vardagligen, men det är fler än de som jag skulle kalla intellektuella, tyvärr. Men självklart finns det smarta människor, det beror helt på hur man definerar det och vad man jämför med, och jag tror faktiskt att majoriteten av mentalt friska människor kan reflektera över olika ämnen och inte blir helt hjärntvättade av vad de än läser :) Super inlägg, kudos! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo okej alla människor är nog inte värsta snillena. Men jag tror att de flesta kan reflektera kring det de läser. De som inte kan det tror jag inte läser böcker för då får de inte ut något alls av det. Kul att du gillade inlägget, tack! :D

      Radera
  2. Otroligt bra skrivet! Håller med till stor del i de flesta fallen, litteratur behöver verkligen inte visa verkligeheten. Och även en bok som gör det behöver inte visa ALLT, då skulle ju alla böcker vara hur tjocka som helst. Dock tycker jag det är en liten annan sak med böcker som är baserade på sanna historier och är väldigt tydliga med det. Jag har själv inte läst Torka aldrig tårar utan handskar (planerar dock att göra det snart) men många säger ju att den är ganska "ensidig". Det tycker jag är helt okej i böcker om de är tydliga med det och inte säger att precis så här hemskt var det och stackars dom/oss/mig utan att tänka på att andra människor kanske inte kunde göra något. Som i Gardells fall med tv-serien (som jag däremot såg och gillade ^^), det var hemskt att människor behandlade homosexuella män på det sättet men de var mycket på grund av att de var skiträdda. Man visste inte mycket om aids och man var rädd för att själv bli smittad. Det som hände var självklart fruktansvärt fel men jag tror mycket av kritiken faktiskt bygger på det (dock tycker jag också att det där med lesbiska var ganska onödigt). Oj... lång kommentar... Mycket bra skrivet i alla fall! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du helt rätt i att de kunde ha visat, men jag tycker ändå att det är mest tittarens/läsarens ansvar. Skaparen vill ju visa sin sida. Men såklart är det lite viktigare med sanna historier som du säger.

      Kul att du gillade inlägget, tack! :D (och Torka aldrig tårar är jättefin!)

      Radera
  3. Väldigt intressant det där... bra skrivet! :)

    SvaraRadera
  4. Bra poäng! Jag har inget mer att tillägga! :D

    SvaraRadera
  5. Försöker komma på något intelligent att skriva här, men kommer inte på något som inte skulle vara att upprepa det du redan skrivit, ungefär. Håller hur som helst med dig, riktigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha man behöver inte alltid skriva något intelligent. Tack :D

      Radera
  6. Bra skrivet! Håller med dig om i stort sett allt du säger :)

    SvaraRadera
  7. Wow säger jag bara. (+att Torka aldrig tårar äger!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Torka aldrig tårar är så fantastisk! :D

      Radera
  8. Ett av de bästa inlägg jag läst på länge någonstans. Jag är så himla trött på alla kultursnobbar (ja, jag använder de ordet om vissa på, exempelvis, DN Kultur) som alltid hittar någonting att klaga på. Människor är smarta nog att tänka själv att, som du säger, det antagligen fanns lesbiska även i den tid som Jonas Gardell skildrar. Det blir ändå tråkigt nog att höra samma gamla "Det HÄR är feministiskt, men inte det DÄR" - man vet redan hur meningen skall sluta redan i början av den.

    Missta mig inte: jag håller med om att, visst, Twilight kanske inte visar upp de bästa idealen men jag tycker det skulle vara oerhört trist om vi skulle censurera allting som är politiskt inkorrekt. Vad hamnar vi då? Det inbjuder till diskussion och man är berättigad sin åsikt.

    Har en känsla att det här med att alltid vara så politisk korrekt är något som är väldigt svenskt (kan dock vara en föreställning). Dock vet jag att ett annat klimat råder i Frankrikte.

    Hurra för ditt inlägg! Uppfriskande och bra skrivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag håller verkligen med dig! Har också hört att det är typsikt svenska, andra länder verkar tycka vi är jättekonstiga. Jag tycker iofs om att vi är så petiga med genus och jämställdhet, men det känns som att vi lägger fokus på fel saker. Jättekul att du gillade inlägget! :D

      Radera
  9. Håller helt och hållet med, jag och mina vänner satt faktiskt och pratade om artikeln häromdagen. Som jag har fattat det ska ju historien utgå ifrån Gardells egna upplevelser från en händelse som helt blivit bortglömt (eller förträngt) ur det svenska samhället. AIDS kallades ju också även för "bögsjukdom" och inte "homosexuell-sjukdom" att läsa om lesbiska perspektiv hade väl vart intressant i vilket sammanhang som helst men det är inte Gardells uppgift att ge oss det, det är faktiskt hans bok. DN kan ju ta och skriva en bok om lesbiska om de vill. Ska vi få in alla perspektiv kan vi ju också ta den växande spridningen av AIDS i Afrika, eller bland ungdomar, eller att pensionärer ökar i antalet könssjukdomsmittade. Och män i vissa kulturer som tror att de kan bota AIDS med att ligga med små barn. Forskningen kring AIDS bör ju också uppmärksammas... och åtgärder. Plus att synen på homosexuella i många många sammanhang är tusen gånger mindre liberala än de i Sverige. Han kanske ska ta och göra en case study från alla världens hörn och rapportera... Nej du Gardell, nästa bok blir nog en tjock än om du ska få in allt det där. Seriously folk, läs och var glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är precis så det borde vara isf. Man får ju inte missa någon folkgrupp, då blir det väldigt offensive. Alla måste få precis lika mycket utrymme. Jag är helt på din sida! :)

      Radera