söndag 4 november 2012

Rubinröd: Tidlös kärlek

Rubinröd: Tidlös kärlek
Skriven av Kerstin Gier
Första delen i en trilogi

Tidsresargenen har alltid funnits i Gwendylons släkt. Mellan de sextonde och sjuttonde levnadsåren ska det första tidshoppet inträffa för den som fått genen. Gwendylons kusin Charlotte har sedan födseln varit förutbestämd att vara bärare av tidsresargenen, och nu väntar alla i släkten ivrigt på att hennes första tidshopp ska inträffa. Därför är det inte alls konstigt att Gwendylon blir lite överraskad när hon själv helt plötsligt verkar ha hamnat i 1800-talets London.

Som jag skrivit tidigare så är jag en sucker för tidsresor, så när jag hörde om den här boken var det liksom givet att jag skulle läsa den. När jag började på den blev jag dessutom sjukt glad över det faktisk att den var skriven i lite chick-littaktig stil (eller chic-lit, chick-lit, chiclit bla bla bla, snacka om omdebatterad stavning på det ordet). Det är liksom perfekt eftersom jag gillar både chick-litt och tidsresor. Så ni märker att jag var gott inställd redan från början.

Sedan blev det liksom bara bättre, för huvudpersonen Gwendylon var sådär härligt Mia-från-En-Prinsessas-Dagbok-aktig. Omöjlig att inte gilla och känna igen sig i, men med lagom sarkasm och rolig humor. Dessutom hade hon en bästa kompis som hjälpte henne och allt det där utan att bli svartsjuk! Fatta hur skönt och ovanligt det är! Gwendylon var lika gamma som mig också och det är alltid kul att läsa om någon som är lika gammal ung som en själv.

Allt det här med den uråldriga hemliga ordern kändes lite töntigt, jag har läst det förut. Som tur är var Gwendylon härligt ifrågasättande och humoristisk kring allt detta att det inte blev den har-läst-detta-tusen-gånger-förut-ge-mig-något-nytt som det hade kunnat bli.

Till tidsresorna då, som jag delvis gillade men gärna hade haft mer av. Dessutom hade jag gärna velat att de skulle vara lite mer komplicerade. Att det skulle bli riktigt virrigt så man behöver sitta och tänka i huvudet "har detta hänt ännu?", "är det här en paradox?" eller "hon reser alltså tillbaka i tiden och påverkar den personen som sedan i nutiden kommer ihåg att hon har blivit påverkad av henne när hon var liten men för hon som reste tillbaka och påverkade har detta inte hänt ännu så hon som blev påverkad har sett hur hon som påverkade har blivit i framtiden utan att hon som påverkade vet om det". Jag hade hoppats på mer sådant, men förstår samtidigt att det här är en lättsam ungdomsbok och inte nördig sci-fi där sånt kanske är mer välkomnat av läsaren.

Vad jag däremot är fundersam på är varför förlaget marknadsför boken som en kärlekshistoria. Visst märker jag någonstans i mitten av boken att Gwendylon och Gideon nog kommer att bli något mer (okej det kanske var en spoiler med det står faktiskt på baksidan), men det är knappast en stor del av handlingen. Jag misstänker att det kommer bli mer i tvåan och trean, men just den här boken är inte direkt en kärlekshistoria.

Det märks att det här bara är första boken i en serie, för inget stort hinner liksom hända. Men det spelar ingen stor roll för det är en väldigt underhållande introduktion istället. Jag ser verkligen fram emot nästa del!

PS. Jag älskar hur huvudpersonen sådär i förbifarten börjar snacka om spöken hon är kompis med. Så himla kul!


Titel: Rubinröd: Tidlös kärlek
Originaltitel: Rubinrot
Författare: Kerstin Gier
Översättare: Christine Bredenkamp
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2009
Sidor: 365

Tack Bonnier Carlsen för rec.ex!

5 kommentarer:

  1. Om du gillar tidsresor borde du läsa böckerna om Lydia av Finn Zetterholm. Dom handlar om tolvåriga Lydia som reser i tiden och träffar olika konstnärer. Man får lär sig väldigt mycket om konsthistoria om dem böckerna. Superbra!

    SvaraRadera
  2. Sv: läste den första boken när jag var runt tolv, och den andra boken först i vuxen ålder. Tyckte mycket om båda två. Har inte läst den senaste men den står på min lista!

    SvaraRadera
  3. Den verkar riktigt bra! Ska plocka upp den om jag ser den på bibblan. :) Du skriver alltid jättebra recensioner ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var jättebra, och tack vad glad jag blir! :D

      Radera
  4. Låter som en bra bok. Gillat också tidsresor, men kanske ännu mer chick-littaktig som är så skönt att läsa efter studielitteraturen.

    SvaraRadera