tisdag 13 november 2012

En liten hattaffär på hörnet

En liten hattaffär på hörnet
Skriven av Marita Conlon-McKenna

När Ellie Matthews mamma dör i cancer Ellie inte vad hon ska göra med hennes mammas älskade hattaffär. Ett produktionsbolag erbjuder sig att köpa butikslokalen för en trevlig summa, så att de kan förnya kvarteret med ett modernt shoppingcenter och fräscha butiker. Men Ellie mår inte helt bra vid tanken på att ge upp hennes mammas livsverk, och bestämmer sig helt enkelt för att själv ta över i butiken. Den blir lite av en succé med många nöjda kunder. Samtidigt verkar Ellie också ha hittat kärleken, och allt är alldeles sockersött och gulligt.

Låt oss börja med karaktärerna för jag känner för det. Att följa Ellie och hennes härliga kunder är väldigt trevligt och lite lagom bekymmerslöst. Att följa hennes kunder var dock snäppet mysigare och härligare, då de var så olika och coola. Den bad-ass borgmästarinnan och den söta lilla killen var mina favoriter. Att följa Ellie var ju såklart också trevligt, men jag tycker att hon saknade lite personlighet för att vara en tillräckligt intressant huvudkaraktär.

Kärlekshistorien tycker jag känns lite klyschig. Lite á la Stolthet och Fördom, och jag får känslan av att ha läst den många gånger förut. Jag tror att det är det problemet som jag har med hela boken faktiskt. Den känns lite för klyschig och förutsägbar. Ta till exempel det som hennes lilla "kärleksobjekt" säger till henne efter deras dejt: "du är inte som andra tjejer". Det måste nog vara en av den fiktiva världen mest överanvända raggningsreplik. Alltså nej hon är inte som andra tjejer, ingen är det. Bara att jämföra DNA liksom. Kom med något nytt snälla författare världen över.

Själva grejen med hattaffären var bara för mysig! Den påminde mig väldigt mycket om Vickys vintagebutik, som jag läste för typ två år sedan. Den tycker jag dock var snäppet bättre än den här, då den hade en mer gripande handling. Den här boken tycker jag känns en aning för platt, det behövs något mer för att hålla intresset uppe. Men det här var ändå en trevlig liten bok, med mysig underhållning. Dock finns det bättre böcker för sådana situationer.

Sen undrar jag också; vem i hela friden köper hattar? Man ser ju aldrig folk med hattar längre (fett synd, jag diggar hattar).


Titel: En liten hattaffär på hörnet
Originaltitel: The Hat shop on the corner
Författare: Marita Conlon-McKenna
Översättare: Cecilia Falk
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2006
Sidor: 329

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte denna var jättemysig att läsa! Men tanken på det där med hattar slog mig med, hur kunde hennes butik överleva liksom?

    SvaraRadera
  2. Omslaget är i alla fall jättefint!

    SvaraRadera
  3. Jag läste den här för något år sedan och jag var lite förvånad att det inte fanns så många i bokbloggarvärlden som verkade ha läst den. Jag tyckte att den var lite mysig och gick i lagom takt. Funderade också lite på det där med hattarna, det verkar ju inte vara så vanligt idag.
    Blev väldigt sugen på att läsa Vickys vintagebutig, jag ska nog lägga till den på min böcker-att-kolla-närmre-på-lista. Tack för ett bra boktips! :)

    SvaraRadera