torsdag 29 november 2012

Divergent

Divergent (den svenska versionen här alltså, virrigt när översättningen heter samma)
Skriven av Veronica Roth

Huvudpersonen Beatrice (senare känd som Tris) bor i en dystopisk Chicago, där samhällets har delats upp i fem falanger. Beatrice (okej från och med nu kommer jag kalla henne Tris för Beatrice är förvirrande) tillhör De osjälviska, och de andra fyra är De tappra, De ärliga, De fridfulla och De lärda. När ungdomarna i staden är 16 år är det dags för dem att testa sig för vilken falang de hör hemma i och sedan välja vilken falang de vill tillhöra.

Tris resultat visar sig bli lite speciellt, hon är en divergent vilket hon får veta är farligt. Men hon lämnar sin familj hos De osjälviska för att börja ett nytt liv hos De tappra. Men där får hon veta att efter den traditionella initieringsriten kommer endast tio av alla de som valt De tappra faktiskt få bli en del av dem. Resten blir falanglösa. Tris är fast besluten att bli en av dessa tio, men det här med hennes divergens visar sig sätta henne i en farlig position.


Med tanke på att den här boken blev framröstad på Goodreads till årets bok 2012, så tycker jag att jag hade en bra anledning till att ha höga förväntningar. Samtidigt var jag tveksam till den eftersom jag har fått lite fördomar mot populär amerikansk YA (att de alla är ungefär likadana). Men det bevisar bara hur dumt det är med fördomar, för den här boken ägde verkligen (men måste dock säga att den inte var särskilt originell så min fördom är inte helt ute och cyklar).

För det första älskar jag själva dystopiska samhällsstrukturen. Det är ett samhälle som jag faktiskt kan se det positiva i, och varför de gjorde samhället på det sättet. Det är lite demokratiskt, vilket är ovanligt i en dystopi. Falangerna representerar olika sätt att tänka och förhålla sig till livet, och i boken är det väldigt intressant hur alla falanger kan ses på både ett positivt och negativt sätt. Den tar upp psykologi på ett väldigt nyanserande sätt, och det är mycket roligare än det lärarna alltid pratar om.

Sedan vill jag prata om Four. Den typiska bokkillen som det bara är för uppenbart att man som läsare ska älska. Därför är jag otroligt irriterad på mig själv för att jag faktiskt går på det och älskar Four. Det känns alldeles för simpelt, men herregud vad han är cool och mystisk. Sedan gillar jag faktiskt Tris också, även om hon påminner mig lite för mycket om Katniss (Hungerspelen). Det som jag verkligen gillar hos Tris är hur hon faktiskt inte är särskilt sympatisk. Hon är till och med rätt cynisk ibland, och det gör att berättelsen blir något mer än den vanliga speciell-tjej-möter-mystisk-kille-och-de-bekämpar-något-tillsammans-för-de-är-båda-så-perfekta-boken.

Den här boken är dessutom väldigt spännande. Efter att ha varit i en liten lässvacka var det en trevlig omväxling att gå till skolan med näsan i boken och försöka undvika alla bilar på övergångsställena. Så är den värd all uppmärksamhet? Japp, det är den. Det är en bok som har det mesta som en bra bok behöver ha, inklusive ett nedlagt tivoli (har jag sagt att jag älskar såna?).


Titel: Divergent
Originaltitel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Översättare: Katarina Falk
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
Sidor: 362
Språk: Svenska

16 kommentarer:

  1. "...att gå till skolan med näsan i boken och försöka undvika alla bilar på övergångsställena" <3
    Fin recension! Jag ska ta tag i den här boken på jullovet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja gör det, jag tror du kommer gilla den ;D

      Radera
  2. Läser Divergent just nu men är inte överförtjust än så länge, har inte kommit speciellt långt än så hoppas att jag tycker bättre om den längre fram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, varför inte? Jag håller tummarna för att den blir bättre. Tyvärr tycker jag att den var bättre i början.

      Radera
  3. Jag har den hemma på engelska så jag får nog plocka upp den snart! ^^

    SvaraRadera
  4. Bra recension! :D Och jag håller med dig om Four! Man vill inte riktigt falla för honom bara för alla andra gör det, men man faller djupt! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jaa det går liksom inte att låta bli. Fina Four <3

      Radera
  5. Jag längtar tills jag får sätta klorna i den där! :)

    SvaraRadera
  6. Oj. Nu satte du igång lässuget big-time. Jag längtar också efter en bok som får mig att missa trafiken runt omkring!
    //Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh härligt att få sätta igång lite lässug. Tänk bara på att se dig för när du går över vägen ;)

      Radera
  7. Jag har läst den! Jag gjorde det förra året (fast på Engelska då :3) Den var verkligen hur bra som helst! Älskar den verkligen! Jag har precis börjat på tvåan och den är minst lika bra, hoppas jag. Haha, Jag tycker att du gjorde en jättebra recension ;) Haham, blev bara lite förvirrad när du hade skrivit falanger :S (på Engelska heter det factions, if you alreadu didn't know that ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad awesome att du gillar den, och änu mer awesome att du tycker tvåan är bra. Ser nämligen verkligen fram emot den! Haha jo jag tycker också falanger låter lite konstigt. Jättekul att du gillade min recension, tack!

      Radera
  8. Kan säga att jag tyckte att den var så bra så att så fort jag hade läst ut den började jag om på sida ett igen och upptäckte massor av grejer som jag inte lagt märke till första gången! Det var som att kolla på en bra film för andra gången och lägga märke till vad som faktiskt händer varje minut och inte bara i det stora hela. :)
    Jätte fin recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar verkligen böcker som visar upp nya saker vid varje läsning *host*Harry Potter*host*, så det där låter väldigt lovande! Kul att du gillade recensionen, tack!

      Radera