lördag 28 juli 2012

Wicked - The Life and Times of the Wicked Witch of the West

Wicked - The Life and Times of the Wicked Witch of the West
Skriven av Gregory Maguire

Musikalen Wicked har jag velat se väldigt länge. Enda sedan jag hörde den fantastiska låten Defying Gravity faktiskt. När jag sedan upptäckte att musikalen är baserad på en bok tänkte jag att jag nog borde ta att läsa den i väntan på en chans att se musikalen, så att jag ska kunna förstå vad låtarna till musikalens soundtrack egentligen handlar om.

Det här är alltså en bok som handlar om The Wicked Witch of the West från boken Trollkarlen från Oz av Frank L. Baum. Nästan en sorts fan-fiction kan man säga. Här får vi följa den gröna häxan Elphaba under hela hennes liv. Hur hon börjar kämpa för Djurens (djur med själ) rättigheter, förtryckta under the Wizards styre. Hon går mot strömmen, och går emot Oz hårda regim. Intelligent, missförstådd och med stora ambitioner blir Elphaba The Wicked Witch of the West, känd över hela Oz.

Först av allt: lyssna på Defying Gravity. Jag kommer inte förlåta dig om du inte lyssnar på den. Så lyssna på den nu, sen kan du läsa recensionen.

Eller hur var den underbar? "I'M DEFYING GRAAVITY". Okej, till boken. De första 100 sidorna var hemska. There's no point denying it, de var sjukt sega och handlade bara om Elphabas föräldrar, Nanny och en annan kille som också var en del av familjen. Jag fortsatte såklart läsa, för jag misstänkte att det skulle bli roligare när handlingen fokuserade på Elphaba, vilket jag hade rätt i. Det kom dock fler sega partier i boken, men ingen av dem var så långa som 100 sidor så de klarade jag mig rätt bra igenom.

Språkmässigt är nog det mest avancerade språk jag läst, särskilt på engelska. Eftersom den dessutom är på drygt 500 sidor är jag glad att jag passade på att läsa den nu på sommaren när jag inte blir så distraherad av skolan. Den hade kunnat bli ett evighetsprojekt. Men vilken känsla när jag läste ut den och visste att jag klarat att läsa en vuxenbok och tegelsten på rätt avancerad engelska. Det kändes riktigt bra, jag är stolt.

Jag har hört många som säger att musikalen skiljer sig rätt mycket från boken, vilket jag lade märket till när Glinda bara var med i en ganska så liten del av boken. I musikalen har jag fått för mig att hon är en huvudperson, vilket jag tycker verkar bra. Glinda och Elphaba var ju så härliga tillsammans, deras två så olika personligheter kompletterade varandra så fint och visade dem nya sidor av sig själva. Jag hade verkligen velat se mer Glinda!

Jag gillar ändå verkligen huvudpersonen Elphaba, och hur hon utvecklas genom boken. Hennes gröna hudfärg gjorde redan som liten att hon inte blev social och utåtriktad, då folk ofta undvek henne. Hennes intellekt gjorde att hon ofta blev högfärdig, och hon var aldrig trevlig mot någon annan. Hon påminde mig faktiskt lite om Hermione i Harry Potter i början av första boken när hon inte har blivit kompis med Ron och Harry än.

Jag tyckte väldigt mycket om hur stor och komplex handlingen är. Nu när jag tänker på Trollkarlen från Oz så är Dorothys äventyr bara en liten del av ett stort politikskt spel. Utifrån den lilla historien om en tjej som kommer till en annan värld har Maguire skapat själva samhället i världen, och själv skapat något helt eget med Trollkarlen från Oz som bas. Innan jag läste den här hade jag bara sett den gamla filmatiseringen av Trollkarlen från Oz, nu blir jag nog tvungen att läsa den också. Eller tvungen och tvungen - jag vill läsa den.

Det känns himla bra att ha läst den här boken, som bitvis var seg och bitvis otroligt bra. Sammanfattningsvis en bra bok som är värd att läsas. Men jag tror att musikalen är till och med bättre.


Titel: Wicked - The Life and Times of the Wicked Witch of the West
Författare: Gregory Maguire
Förlag: Harper
Utgivningsår: 1995
Sidor: 538
Språk: English

4 kommentarer:

  1. Vad intressant det lät! Jag läste Trollkarlen från Oz när jag var yngre och på senare tid har jag hört om musikalen Wicked men jag hade ingen aning om att de hörde ihop :P Och Defying gravity är så bra! Första gången jag hörde den var i Glee och den är så vacker :)

    SvaraRadera
  2. Wicked är så bra! Jag har bara sett musikalen än så länge, men visste du att den ska bli film? Den har fått en regissör nu har jag för mig:D

    SvaraRadera
  3. Sv: Den kan nog vara lite svår att få tag på :/ Den jag läste var min mammas gamla, hittade den på vinden x) men du kanske kan kolla efter den på tradera? Jag köpte precis Den flyende mannen där :)

    SvaraRadera
  4. Åh. Som den musikalnörd jag varit i största delen av mitt liv beordrar jag dig att se WICKED. SÅ JÄVLA GRYM! Såg den i London.

    SvaraRadera