måndag 30 juli 2012

Vilken invigning!

Jag har aldrig varit sportintresserad. Visst, jag tränar simhopp och tycker det är rätt kul att sparka fotboll lite då och då. Men bara när det är jag själv som utövar sporten. Att titta på sport har jag aldrig förstått mig på. Men på grund av ett avsnitt i Doctor Who om OS i London 2012 kände jag att jag verkligen ville se invigningen för en gångs skull. Varför har ingen berättat för mig att OS-invigningen inte handlar det minsta om sport utan istället var en awesome kulturfestival eller något i den stilen?
De hade en gräskulle på arenan!

Först illustrerade de Englands historia, med den industriella revolutionen som ståndpunkt. Massor med människor stod utklädda och dansade samtidigt som de visade hur England gick från bondsamhälle till industriland.




Det visades en film från Buckingham Palace med drottningen och James Bond. Drottningen och James Bond! Sedan hoppade de fallskärm från en helikopter ovanför arenan (typ drottningen). England har humor!
Bond. James Bond.

Jag diggar henne!

Sedan kom det bästa. De ville hylla vården och barnlitteraturen! JK Rowling läste ur Peter Pan, sköterskor dansade vid sjukhussängar med barn i. Fiender från barnböcker kom fram, som Cruella de Vil, Kapten Krok och Voldemort. Sedan kom massor av Mary Poppins flygande med sitt paraply.





GIF: Källa

En resa genom Englands pop-musik med dansare i tidstypiska kläder. Ett TARDIS-ljud!

Daleks?

Massor med idrottare från länder jag inte visste fanns gick in på arenan. 
Cool dans. Jag älskar cool dans!

När facklan skulle tändas var det så himla mäktigt. Jag hade ju hoppats på att David Tennant skulle tända den, men att välja sju idrottande ungdomar var nog så bra som det kunde bli utan Tennant. Plus att musiken som spelades när de sprang var helt underbar. Jag kan inte sluta lyssna på den. Elden var också otroligt fin.




Sammanfattningsvis gillar jag från och med nu sportevenemang. I alla fall när de kan förväxlas med en hyllning till kulturen.

Bilderna är tagna från OS officiella hemsida.

9 kommentarer:

  1. Jätte bra inlägg! Och invigningen var helt grym!! Otroligt mäktig! :D

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, invigningen var verkligen otroligt häftig!

    SvaraRadera
  3. Råkade missa början, men jag håller med! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag såg inte hela invigningen, men det jag såg tyckte jag var väldigt häftigt och bra. Min favorit var den stora Voldemorten som reste sig från arenan. Det var häftigt!

    SvaraRadera
  5. Älskade också invigningen. Hade det inte varit för att jag varit omgiven av människor hade jag antagligen börjat gråta av barnböckerna och JK Rowling och Mary Poppins. Det var så himla vackert. Ttyvärr förstördes det att kolla i USA för det var reklam HELA tiden och de klippte bort vissa saker. Lame.
    Missade TARDIS ljudet första gången. Kanske tur för hade jag hört det hade jag typ börjat skrika.

    SvaraRadera
  6. Åh äntligen kan jag dela min gränslösa entusiasm inför detta med någon annan! Och vilket trevligt inlägg.

    Precis som dig är jag inte riktigt en sportig typ - jag dansar lite men inget mer än så. Om det är fotboll på TV zappar jag vidare kvickt.

    Det var en och 1/2 timme med öppen mun för min del. Inledningen med genomgången av Englands historia tyckte jag särskilt mycket om. Voldemort-figuren såg verkligen skumt läskig ut, och jag gillade den delen också - även fast jag tyckte skorstenarna som sköt upp ur marken var mer mäktigt.

    Jag lyckades till och med sitta och råglo på när länderna tågade in i gud-vet-hur-länge. Hur jag inte somnade vet jag inte.

    Nu har jag fått ut lite av min entusiasm i alla fall.

    Och Glad Potter-dag (31 juli) till dig.

    SvaraRadera
  7. Jag trodde inte att jag skulle vara särskilt intresserad av OS men efter detta inlägg är jag riktigt sur på mig själv för att jag inte tittade på invigningen!! Det låter ju hur kul som helst, det kanske går att få tag på bitar av den på youtube... ;)

    SvaraRadera
  8. Jag missade att se på OS- invigningen och efter ditt härliga inlägg ångrar jag det sjukt mycket!
    Verkar ha varit sjukt maffigt. Coolt att de anordnar sånt. Trodde aldrig jag skulle vara intresserad av sport(sport förutom ridningen då) men invigningen verkar ha varit något som man inte borde ha missat.
    Bra inlägg!

    SvaraRadera
  9. SÅG DU BEATLES?!:D "Beatles"

    SvaraRadera