lördag 7 juli 2012

På sommaren vill jag ha utmaningar

Sommarlov innebär lata dagar, att gå upp klockan elva och att chilla så mycket som det bara går. Ingen skola som tröttar ut mig eller läxor att koncentrera mig på. På sommaren känns det som att min IQ sjunker med 30 procent, dock på ett skönt sätt. Att få vila hjärnan lite. Men jag blir lite rastlös också, jag behöver utmaningar. Därför tycker jag det är otroligt frustrerande att läsa några av de sorters böcker jag brukar läsa under terminerna nu på sommaren. Typ ungdomsböcker skrivna på svenska.

Hittills det här sommarlovet har jag läst Bossypants, The fault in our stars, Mina drömmars stad och Bilbo: En hobbits äventyr. Visst är det inte någon Anna Kerenina inte, men tillräckligt avancerade för att behöva tänka lite när jag läser dem. Jag försökte läsa Ibland bara måste man, en ungdomsbok av David Levithan. Den verkar helt grym, men jag blev bara otålig när jag försökte läsa. Jag behöver något att bita i.

Den här sommaren kommer därför troligtvis bli en sommar full av klassiker och lite mer "tunga böcker", eftersom det är vad jag är sugen på. Vi får se hur länge det håller sig, det kanske slutar med en Meg Cabot-maraton. Okej, nu blir jag väldigt sugen på en sådan maraton.

Hur är ni på sommaren? Jag vet att många brukar passa på att läsa lättsmälta och mysiga böcker på sommaren. Vad föredrar ni?

someecards.com - Reading old classics to understand all the references in newer books that doesn't make any sense.
Okej, jag erkänner att jag själv precis gjorde den här, men vi kan väl låtsas att det är ett universellt problem och det inte bara är jag som lider av det? Eller tycker inte ni också att det är irriterande?

3 kommentarer:

  1. Jag behöver definitivt mer lättsmälta böcker under sommaren - annars blir jag otålig för att jag inte kommer någon vart!
    Därför så har jag till exempel läst Nattens cirkus sedan sista maj. Den är lite för mäktig för att kunna läsas av mig under sommaren. Under lov behöver jag böcker som är rappa, fulla med spänning eller helt enkelt väldigt korta och lättlästa.
    Roligt att se hur vi är lite olika på den punkten :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar läsa ungefär samma böcker på lovet,men brukar ändå försöka läsa klassiker och tjocka böcker på loven när jag har mer tid eftersom det känns bättre att veta att jag har hela lovet på mig för boken. På terminerna läser jag mer "vanliga" böcker eftersom jag inte vill ha alltför många olästa böcker.
    Så när jag har lov läser jag fortfarande vanliga böcker,men även böcker som klassiker och tjockare böcker! :P
    Men håller med ditt "e-kort" , jag gillar att förstå referenserna,därför blev jag sugen på att läsa t.e.x Anna Karenina efter att ha läst Igelkottens elegans för att förstå mer ^^ Och det var En prinsessas dagbok som fick mig att vilja läsa Jane Eyre,och jag älskade ju Jane Eyre :P

    SvaraRadera
  3. Haha det där var lätt anledningen till att jag började läsa fler klassiker. Nu har jag börjat intressera mig för vissa klassiker i sig själva också.. Men mest för att fatta referenser.

    Jag vet inte om jag har ändrat mina läsvanor på sommaren förut. Nu gör jag inte det, men jag har inte heller något sommarlov :( :( :( Haha

    SvaraRadera