torsdag 5 juli 2012

Bilbo: En hobbits äventyr

Bilbo: En hobbits äventyr
Skriven av JRR Tolkien
Den här boken skrev Tolkien efter att han avslutat Härskarringen-trilogin, uppdatering: tack vare Jonna fick jag veta att den faktiskt är skriven innan. Den handlar om hoben Bilbo Bagger, som en dag får besök av tretton dvärgar och en trollkarl. De ska ut på äventyr och vill att Bilbo ska vara med. De ämnar att vandra till Ensamma berget för att döda draken Smaug och återta den skatt som draken tagit från dvärgarna för länge sedan. Trots att hober inte är ett äventyrligt folk beslutar sig Bilbo för att följa med. På den långa resan råkar de ut för många faror som troll och vättar, och Bilbo hittar även en viss magisk ring, dom dom.

Jag läste den här boken för att ha läst den innan filmen kommer ut i vinter. Alla boknördar kan ju den oskrivna lagen om att först läsa boken. Tyvärr blev det inte så för mig när det gäller Sagan om Ringen, jag såg filmerna (helt grymma), och sedan försökte jag läsa boken. Men jag gav upp efter 200 sidor eftersom språket var så otroligt detaljerat och fokuserade på oväsentligheter. Men jag hade hört att språket skulle vara lättare här, vilket det var.
     I den här boken berättas historien mer som en saga. Författaren ger små hintar till läsaren om vad som kommer hända, och talar ibland direkt till läsaren. Trots att språket var lättläst dök det upp små ord ibland som kändes väldigt gamla. Till exempel "runkade dvärgarna skägget". Hehe, min humor ligger nog på en mellanstadienivå tror jag för jag satt och fnissade när det dök upp.

Alla delar där Gandalf eller Gollum var med älskade jag. De två karaktärerna är så underhållande! Gandalf påminner mig väldigt mycket om Dumbledore i det att han vet så mycket och är sådär barnsligt lekfull. Han höjder stämningen! Gollum älskar jag eftersom han är lite halvt mänsklig hobig. Han styrs av ringen och beter sig lite som ett barn, men han kommer ihåg sitt gamla liv och ibland märker han hur ringen inte helt har greppet om honom. Han är en riktigt genomtänkt och intressant karaktär. På sätt och vis lite som Snape på det viset.

Lite långtråkigt kunde det bli ibland, när Bilbo och dvärgarna var i knipa och inte visste hur de skulle lösa det. Men det var bara några sidor ibland, och inget stort problem. Ofta blev det riktigt spännande, särskilt när jag fick träffa olika väsen. Det var jättekul att se alla magiska väsens olika karaktärsdrag. Dvärgarnas längtan efter guld, drakens förtjusning till gåtor, hobernas matglädje, örnarnas storsinthet.

Den här filmatiseringen kommer bli helt perfekt! Martin Freeman (han som spelar Dr. Watson i Sherlock) passar perfekt som Bilbo. Dessutom kommer Benedict Cumberbatch vara rösten till Smaug, och det är bara helt klockrent. Hans röst är något alldeles extra. 

Jag gillar den! Rolig, fantasifull, spännande och härlig. Gillar du äventyr, klassiker och fantasy så bör du definitivt läsa denna! Läs den annars också förresten, bara för kul liksom?


Titel: Bilbo: En hobbits äventyr
Originaltitel: The Hobbit or There and Back again
Författare: JRR Tolkien
Översättare: Britt G. Hallqvist
Förlag: Pan
Utgivningsår: 1937
Sidor: 305

5 kommentarer:

  1. Hobbiten skrevs faktiskt före Ringen-trilogin! Det är de böckerna som är en fortsättning på denna =)

    Har sedan våren läst Tolkien och är nu inne på sista boken, Konungens Återkomst. Det tar tid och han är väldigt saklig. Man får ingen särskild kontakt till karaktärerna, tycker jag.

    Kan tipsa om en podcast som jag lyssnar på under dagarna jag jobbar. "Riddles of the Dark" med två personer, en som kallar sig "The Tolkien Professor", som diskuterar alla möjliga saker inför biopremiären. Väldigt intressant :D

    SvaraRadera
  2. Runkningen fick mig med att fnissa - det tänker jag inte ens förneka. Mellanstadienivå it is! ;-) Annars håller jag med om det mesta, och håller på med min egen recension av boken just nu! (Whoop whoop.)

    SvaraRadera
  3. Jag måste också läsa den innan filmen kommer ut! Skönt at göra att den är lite lättare att läsa än Sagan om Ringen.
    Längtar jättemycket tills filmen. Varje gång jag ser trailern på bio får jag chills. Och börjar nästan gråta av musiken.

    SvaraRadera
  4. SV: Jag vill nog säga att man vänjer sig vid Tolkiens skrivsätt, vilket gör att man så småningom tar till sig historien lättare.

    Anledningen till att man reagerar tror jag har att göra med de moderna ungdomsböckerna, där allt handlar om huvudkaraktärens tankar och känslor. Det blir en väldig kontrast!

    Men om du vill uppskatta filmerna mer ska du läsa dem, tycker jag. Man får mycket information om historia, geografi och folkslag. Samt större förståelse för hela ringen-grejen. Har alltid tyckt att tanken på en ring som orsakar ett krig var fjantig, men det fördjupas =)

    Och ett tips! Om du vill ha register över personer/platser/händelser, titta i sista boken! De 100 sista sidorna är Appendix, med register över Tolkiens hela påhitt. Önskar att någon hade sagt det till mig när jag började läsa..!

    SvaraRadera
  5. För det första måste jag bara säga att din blogg är helt underbar! Har suttit ett bra tag och läst igenom bokrecensioner och inlägg och de är helt fantastiska.
    För det andra så blev jag väldigt glad när jag läste den här recensionen (Bilbo: En hobbits äventyr). Anledningen till det är att jag väldigt länge försökt läsa Sagan om ringen, men gav upp, såg filmerna (förra julen) och blev helt kär! Efter det försökte jag läsa den igen, men utan att lyckas igen. Nu när jag läst recensionen blev jag riktigt taggad på att försöka igen och börja läsa Bilbo. Så tack!

    SvaraRadera