torsdag 14 juni 2012

Syndaflodens år

Syndaflodens år
Skriven av Margaret Atwood

Jag misstänker att den här recensionen kan innehålla små spoilers för dig som inte läst Oryx & Crake. Inga stora saker, but you have been informed ...


Den här boken är en fristående uppföljare på Oryx & Crake, och de utspelar sig båda i samma samhälle under samma tid. Precis som i Oryx & Crake så befinner vi oss i en förstörd värld, och här får vi följa Toby och Ren. De tänker tillbaka på sina liv innan den stora syndafloden, och sin tid i Guds Trädgårdsmästare där de båda tillbringade många år.

Handlingen känns rätt obetydlig i den här boken, för den berättas liksom i små minnen. Varje minne berättar en egen historia, och tillsammans vävs de ihop till två personers livsöden. Låter krångligt? Det tycker jag med. Mysteriet förblir samma mysterium i nästan hela boken, utan att långsamt lyckras upp på vägen. Istället låg spänningen i hur berättelsen långsamt kom närmre det ögonblick då svaret på det jag undrade över skulle avslöjas.
     Dock måste jag säga att det blev rätt segt. Mycket av tiden hos Guds Trädgårdsmästare blev långtråkig, och i samband med ett språk som jag tycker är ganska så svårt så kändes det ofta lite motigt att plocka upp boken. Ändå fanns det alltid ett litet sug på att läsa vidare, trots att det inte alltid var så stort.

Nu till det jag helst vill snacka skriva om: hur underbart skickligt Atwood har vävt ihop den här historien med historien i Oryx & Crake. För den som läser den här utan att ha läst föregångaren förstår denne troligtvis allting utan att tycka att saker blir virriga. Men eftersom jag har läst den tidigare boken så fascinerades jag av hur Atwood lyckades smyga in karaktärerna i Oryx & Crake så smart i historien så att jag först inte ens märker det. De utspelar sig parallellt med varandra och karaktärerna liksom "gästspelar" i varandras böcker. Gradvis vävdes de två historierna ihop mer och mer, och tillslut blev de samma historia. Riktigt skickligt berättat!

Kanske inte en särskilt snabb- och lättläst bok för dig som inte är van vid vuxenböcker åt det lite svårare hållet *räcker upp handen*. Jag känner mig dock glad att jag läste den, lite stolt liksom. Det är även en bok att tänka till kring då den ta upp mycket som känns fel i vårt eget samhälle. Ingen trevlig nöjesläsning, men ändå att rekommendera.

Läs gärna Atwoods bok Tjänarinnas Berättelse också. Den tycker jag faktiskt är bättre än både Oryx & Crake och Syndaflodens år. Riktigt bra och skrämmande!

Titel: Syndaflodens år
Originaltitel: The year of the flood
Författare:  Margaret Atwood
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2009
Sidor: 444 

2 kommentarer:

  1. Har Oryx & Crake hemma, måste läsa den när jag kommer tillbaka efter lovet =)

    SvaraRadera
  2. Sv: Syftade på omslagen, men jag antar att det är en tolkningsfråga, man kan ju tolka det som boken eller filmen också xD

    SvaraRadera