fredag 29 juni 2012

Mina drömmars stad

Mina drömmars stad
Skriven av Per Anders Fogelström
Den första delen i Staden-serien. Han har dock skrivit böcker som utspelar sig innan denna, men det är efter han skrivit klart alla böcker i "riktiga serien". Typ som Star Wars.

Året är 1860 och Henning Nilsson har gett upp sitt liv som mjölnarpojke på landet och beger sig till Stockholm. Att hitta jobb i Stockholm är dock inte så lätt, och han hankar sig fram bäst han kan. Vänner kommer och går, några stannar. Han hittar sin stora kärlek och de gifter sig. Vi får helt enkelt följa Henning genom 20 år av hans liv i Stockholm.

Det är riktigt intressant att läsa om hur Stockholm såg ut den senare delen av 1800-talet. Jag har för mig att det var runt den tiden den industriella revolutionen började påverka Sverige, om jag inte minns fel. Det märks i alla fall att den är på väg, för i boken börjar allt fler flytta till staden och söka jobb på fabriker.
    Det är också kul att få läsa om hur Hennings kompis Tummen vill starta en revolution som ska ge de fattiga arbetarna bättre villkor. Enligt min pappa är det början på Socialdemokraterna, vilket jag även märkte i slutet där Strindbergs Röda Rummet precis kommit ut och skapat stor uppståndelse. Att få läsa om de fattigas förhållanden och längtan efter förändring gör att jag får mycket mer förståelse för hur svårt det var att få en samhällsförändring, men också hur de lyckades.

Det var väldigt mysigt att få följa Henning under en så lång tid. Han blev lite som en vän, jag lärde verkligen känna honom och se hur han utvecklades. Ibland var det dock svårt att förstå hur gammal han var eftersom man verkade växa upp så mycket tidigare på den tiden. Tvingas börja jobba vid tolv års ålder för att hjälpa till att försörja familjen. Därför var det svårt att ålders bestämma honom, och jag hade gärna fått lite hintar om hur gammal han var vid olika skeden i historien.

Det är inte en särskilt händelserik bok, och det blir aldrig särskilt spännande. Jag har inte riktigt kommit underfund med vad det är som får mig att vilja fortsätta läsa, för trots att karaktärerna är bra så är de inte särskilt speciella. Något är det i alla fall som gör att när ja väl satt mig ner så är det lite svårt att släppa boken. Kanske vill jag bara veta hur det ska gå för Henning.

Något jag irriterad mig något enormt på är subjekten, eller saknaden av dem. I början av ett nytt stycke kunde det stå "Kom en vårkväll för att gå genom gatorna ..." Vem kom en vårkväll? Var det Henning? Någon random person? Flera random personer? Jag hakade alltid upp mig på det och behövde alltid läsa rätt långt in i stycket för att se vem det handlade om.

Det känns bra att ha läst den här boken, och det ska bli kul att läsa resten av böckerna i serien och se hur det går för den här familjen uppe på berget. Inget för dig som älskar romantik eller spännande äventyr, men trevlig läsning blandat med intressant historia.


Titel: Mina drömmars stad
Författare: Per Anders Fogelström
Förlag: Bonniers
Utgivningsår: 1960
Sidor: 289

2 kommentarer:

  1. Måste. ju. läsa. den. här. serien. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. Haha älskar din Star Wars förklaring. Och som vanlig bra recension... jag tror inte jag skulle orka läsa boken för jag får en känsla av vilken storts bok det är. Fast jag har inget emot att läsa såna böcker om de är skrivna av en jättekänd författare, eller en författare från Storbrittanien till exempel. Är för snabb på att välja bort svenska böcker.

    SvaraRadera