tisdag 19 juni 2012

Bossypants

Bossypants
Skriven av Tina Fey

Vad ska jag säga att den här boken handlar om egentligen. Det är en självbiografi av Tina Fey. Hon berättar om sitt liv helt enkelt. Det blir mycket om hennes karriär och tiden på tv-serien 30 Rock och Saturday Night Live, men också om hennes uppväxt. Allt skrivet med ett väldigt ironiskt och roligt språk.

Anledningen till varför jag ville läsa den här boken är den underbara framsidan (och för att Tina Fey har gjort Mean Girls - mest episka filmen i vår tid). Jag har hört så många säga att de inte alls tycker om den där framsidan, att den är lite skrämmande. Den är verkligen uppseendeväckande, och jag kan tänka mig att den kan få många illa till mods. Så jag tänkte att om Tina Fey har en så häftig och annorlunda framsida så måste boken vara i samma stil. Jag hade delvis rätt, men känner ändå att jag är lite besviken.

Mina förväntningar var nog alldeles för höga. Jag hade väntat mig en bok full av smarta tankar kring de ämnen som Tina Fey är så bra på, typ feminism. Men det kom inte så många smarta tankar, vilket egentligen inte är så konstigt eftersom det är en biografi. Det här var det enda citatet jag sparade (med det är riktigt awesome):

 Photoshop is just like makeup. When it's done well it looks great, and when it's overdone you look like a crazy asshole. 

Jag känner ändå att första delen av boken var väldigt mycket bättre än andra. Hon berättade om sin uppväxt och sina föräldrar. Jag antar att jag känner igen mig mer i det, och därför hade lättare att ta det till mig och uppskatta ironin och skämten.
     När hon började prata om jobb och hur det är att vara mamma tappade jag lite intresset. Ingen igenkänningsfaktor för mig där inte. Jag varken jobbar på riktigt eller är mamma. Då blev det svårt att skratta åt skämten och över huvud taget förstå när hon var ironisk eller allvarlig.

Boken blev dock aldrig helt ointressant, för Feys språk är svårt att inte älska. Det är kortfattat, sarkastiskt och ärligt. Mycket skratt utlovas. Ändå är det ingen bok för mig. Trots att jag inte gillar det här med att sätta målgrupper på böcker så känns det ändå som att den här har en målgrupp - kvinnor med jobb och barn. Inte en sextonårig boknörd.

Kan tipsa om den här videon, hela den här tjejens kanal förresten. Hon skriver awesome låtar om böcker och andra nördigheter.



Titel: Bossypants
Författare: Tina Fey
Förlag: Sphere
Utgivningsår: 2011
Sidor: 275
Språk: English

1 kommentar:

  1. Svar: Det borde du göra, filmen är bland det bästa som gjorts (men nu har jag lite konstig filmsmak också...) men jag rekommenderar både boken och filmen varmt :)

    Snygg ny header föresten :)

    SvaraRadera