måndag 13 februari 2012

Resten får du ta reda på själv

Resten får du ta reda på själv
Skriven av Lauren Oliver

Samantha är en av de där populära tjejerna på skolan. Alla vill vara som henne. Hon lever ett drömliv av fester, kompisar och snyggaste killen på skolan.
     Fredagen den tolfte februari dör Samantha i en bilolycka. När hon vaknar igen så är det morgon igen. Morgonen den tolfte februari. Morgonen den dagen hon dog.

Samantha dog i en bilolycka den tolfte februari, och nu lever hon den dagen om och om igen.

Den här boken var riktigt intressant. En perfekt bok att läsa nu när jag försöker komma ut ur min lässvacka. Jag kan börja med konceptet. Vem tycker inte det låter spännande med en bok dör huvudpersonen lever sin dödsdag om och om igen? Det låter ju hur spännande som helst. Det är det också. Det är spännande, irriterande, frustrerande, hjärtskärande och riktigt, riktigt bra. Varje "nygammal" dag så händer det något nytt. Det tar helt olika vändningar, vilket är ett perfekt bevis på hur små detaljer kan göra så stora förändringar. Ofta händer det i tv-serien Doctor Who ( världens bästa), och jag tycker det var jättekul att få läsa om det här också!

Huvudpersonen Samantha, eller Sam, irriterade jag mig otroligt mycket på i början. Som läsare har jag ju en överblick över vad som händer i boken, och jag blev så frustrerad på henne och hennes dumma val. Men det var en bra irritation. Det var meningen att jag skulle bli irriterad. Författaren ville att jag skulle bli irriterad, så att jag sedan kunde lägga märket till personutvecklingen. Hur Sam lärde sig av sina misstag. Det var verkligen en av bokens stora styrkor - hur Samantha utvecklas efter varje dag.

En annan person jag gillar väldigt mycket är Kent. Hur kan författare göra alla killar så gulliga och fina? Eller ja, nästan alla. Ungefär en per bok. Sedan finns det oftast en dum också. I den här boken var det Rob. Jag känner igen det där "är ihop med en kille som inte uppskattar henne, men en kille som hon tidigare uppfattat som en nolla visar sig vara världens snyggaste och snällaste OCH uppsakattar henne". Jag har läst det förut, men det gör inget.
     En annan karaktär jag tycker om är Lindsay. Hon känns verkligen som någon jag skulle kunna träffa i verkligheten. Någon som verkar så cool och perfekt hela tiden, men som döljer mer än vad man tror.

Det enda jag inte gillar med boken är Juliet Sykes. Hon kändes inte helt genomtänkt, och jag vet inte riktigt vad som var grejen med henne. Det kändes som att hon bara var där för att knyta ihop saker och ting. Jag hade velat att den tråden hade utvecklats mer.

Men en riktigt bra bok som fick in mig på lässpåret igen. Jag har även hört att författaren har skrivit en framtidsdystopi. Den ska jag läsa!

Titel: Resten får du ta reda på själv
Originaltitel: Before I fall
Författare: Lauren Oliver
Översättare: Jessica Hallén
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012
Sidor: 480

5 kommentarer:

  1. SV: Ja, jag tyckte mycket om Blink (såg faktiskt på det i ett mörkt rum med ansiktet nära skärmen, haha, trots att jag inte sett din kommentar då ännu), även om jag saknade the Doctor lite grann i det! Min favoritlåt av Chameleon Circuit ... åh, jag vet inte riktigt. Big Bang Two, kanske, eller Exterminate, Regenerate. Sedan gillar jag Still Not Ginger och An Awful Lot of Running lite speciellt också (:

    SvaraRadera
  2. Verkar riktigt riktigt bra! Får se till att läsa den! :)

    SvaraRadera
  3. Ska läsa. Ska läsa. Det har blivit mitt nybildade mantra angående den här boken.

    Sv: Då är vi två stycken som är nyfikna på Fitzgerald, haha! Varsågod, och jag tycker absolut att du ska kolla in boken. Tyckte själv om själva handlingen och såg på någons blogg att det finns en annan bok med samma slags huvudtema (ett barn som föds gammal och blir yngre), skriven av Per Nilsson, och den heter Baklängeslivet. Här finns en kortare handling om boken: http://stellasbokblogg.blogg.se/2007/august/baklangeslivet-av-per-nilsson.html
    Jag har dock hört lite blandade omdömen kring den, men tänkte bara säga det till dig om det är så att du är fascinerad av temat. :)

    SvaraRadera
  4. Nea, du är för skön! Din presentation av dig själv, du har världens självdistans och underbar humor. Och ett väldigt gott hjärta känns det som. Suveränt kul att träffa dig och Amelie och Anna, jag hoppas att vi ses snart igen och hinner prata mer. Och så gillar jag din recension av Resten får du ... , jättespännande att se vad du plockar upp ur en bok.

    Kram till dig, fortsätt vara du.

    SvaraRadera
  5. Tycker inte alls om Lindsay, hon kändes så... Falsk. Kent gillade jag jätte mycket, han var så himla gullig! ;)

    SvaraRadera