måndag 13 februari 2012

Oksa Pollock: Det sista hoppet

Oksa Pollock: Det sista hoppet
Skriven av Anne Plichota och Cendrine Wolf

Allt konstigt började när Oksa flyttade med sin familj från Paris till London, och fick börja på en helt ny skola. Hon upptäckte ett underligt format märke på magen, och när hon visade det för sin farmor så blir hon invigt i en stor familjehemlighet. Hennes farmor kommer från det magiska landet Edelfia, som hon tvingades fly från när hon var mycket liten. Edelfia hade blivit invaderat av onda krafter, och märket på Oksas mage visar att hon är den rättmätiga härskaren över Edlefia. Hon är också den enda som kan lyckas finna landet och besegra de onda krafterna i det. Hon är deras enda hopp.

Den här boken är visst en storsäljare i Frankrike. Det var det enda jag visste när jag öppnade boken. Och visst kan jag förstå varför den uppskattas, men jag själv är inte överförtjust. Den känns lite barnsligt skriven, och väldigt lite utelämnas till läsaren att lista ut. Flera gånger satt jag och suckade åt hur de gjorde långa redogörelser om saker jag listat ut långt tidigare.

Handlingen är rolig. Jag gillar själva konceptet med ett gömt land som de tvingats fly från. Alla magiska varelser och prylar var också roliga. Särskilt lilltossarna och de talande blommorna. Alla hade dem små roliga personligheter, och jag älskade varenda minut med dem. Hade gärna läst mycket mer sådant.
     Trots det så tycker jag att det blev lite för mycket magi ibland. Det kändes som att de plockade fram nya magiska prylar som kunde lösa deras problem helt perfekt så fort ett problem uppkom.

Oksa förstår jag mig inte riktigt på. Hon är riktigt cool, men hennes personlighet förändras hela tiden. Ibland känns hon mycket yngre än vad hon är, och andra gånger förvånas jag över hur mogen hon helt plötsligt verkar vara.

Den här boken var inte riktigt min grej. Jag finner den helt enkelt inte trovärdig, och jag hittade aldrig någon läslust i den. Tror faktiskt att det tog en hel månad för mig att läsa ut den. Visst hade den sina ställen, men de var allt för få.

Titel: Oksa Pollock: Det sista hoppet
Originaltitel: Oksa Pollock - L'Inespérée
Författare: Anne Plichota och Cendrine Wolf
Översättare: Lena Fries-Gedin
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
Sidor: 542

Tack Rabén & Sjögren för rec.ex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar