fredag 24 februari 2012

En boktorsdag

Gårdagen gick helt i bokens tecken. Typ, sjukt mycket boksaker. Låt mig berätta.

Uploaded from the Photobucket iPhone App
Det var en gång en biblioteksgrupp till skolbiblioteket på min skola. Denna biblioteksgrupp åker varje år och handlar böcker på bokrean till biblioteket. Så gjorde vi i år också. Först Bokskotten, där vi köpte typ alla ungdomsböcker vi såg känns det som. Sedan Akademibokhandeln på andra sidan gatan. Där köpte vi också lite böcker. Jag älskar verkligen att shoppa till biblioteket. Det är bara att plocka på sig massor av böcker, och sedan slipper jag betala. Underbar känsla!
     Jag köpte även två böcker själv inne på Akademibokhandeln. Båten av Nam Le, som visst ska vara något alldeles extra. Dessutom har jag inte läst så många novellsamlingar. Köpte också En dag till skänks av Anna Gavalda. Mest på grund av det gulliga formatet, men även för att jag har hört mycket gott om henne.



Uploaded from the Photobucket iPhone AppSedan resten av biblioteksgruppen hem igen, men jag stannade kvar inne i stan och tittade på lite fler bokreor. Var inne på Bok och Bild, SF-bokhandlen och The English Bookshop (de hade dock inte rea). På SF-bokhandeln hade de en finfin rea och jag gick ut ur butiken med tre böcker till, och även lite dregel kvar i munnen efter att ha kramat en encyklopedi om Doctor Who. Så fin! Böckerna som jag köpte var dock inte den fina encykolpedin, utan Så jävla normal, ett seriealbum av Nina Hemmingsson, Ögat över månskäran av Libba Bray, och Natthimmel av Sofia Nordin. Natthimmel har jag i och för sig redan läst en gång, men jag tycker den var så fantastiskt så jag vill läsa den. 




Uploaded from the Photobucket iPhone AppMen det är inte slut där. Efter att ha vandrat runt lite i Gamla Stan så gick jag till Palatset, som tyvärr har stängt ner. I Palatset finns det ju ett så kallat Bokeri, typ ett bibliotek med ungdomsböcker. De böckerna behövde ett nytt hem, och vi i BOKarna (läs mer här) fick bli de nya hemmen. Helt okej faktiskt. Så jag gick till Palatset och träffade min kompis från språkresan som var hon som fixade in mig i BOKarna. Vi hängde lite där. Hjälpte till att städa lite, och så plockade vi med oss lite böcker. Vilken dröm va?! Att gå omkring i ett bibliotek och plocka det man vill ha. Det var dock svårt att njuta av det eftersom jag hela tiden kände att det var slutet på Palatset. Men jag måste erkänna att jag ändå njöt lite av att få plocka hem massor av fina böcker. 




Uploaded from the Photobucket iPhone App

Uploaded from the Photobucket iPhone App



En Gång - Margaret Wild Jag har hört så fantastiska saker om den här boken så den måste bara läsas!
Brev från ljusårs avstånd - Jostein Gaarder Tidsresor och Gaarder. Det räcker.
Kazans Stjärna - Eva Ibbotson Jag minns att jag läste den för många år sedan och älskade. Omläsning!
Amuletten från Samarkand - Jonathan Stroud Vet inte riktigt vad det är, men min kompis lovprisade den och sa att den var full med underbar humor. Me like!
En studie i rött - Sir Arthur Conan Doyle Jag är Sherlocked. Den underbara tv-serien Sherlock. Nu kan jag läsa en av böckerna den baserats på!
Odjurens Stad - Isabel Allende Författaren är från Chile och min kompis rekommenderade den. Jag gillar både Chile och min kompis, och har även velat läsa något av Allende ett tag nu.
Där drömmar blir till - Emma Andersson Har hört mycket bra om den här, och det var även Emma Andersson som uppmuntrade mig att titta på Sherlock på Twitter. Den måste alltså vara fett awesome!
Spyflugan Astrid flyger högt - Maria Jönsson Den här boken är bara så fin och underbar. Läste den i skolbibblan en gång och blev helt kär. Nu äger jag boken och är hur lycklig som helst. Funderar faktiskt på att skriva en recension på den här. Det finns för lite recensioner på bilderböcker.

Men dagen är faktiskt inte slut här. För på Palatset träffade jag Amelie, och hon kom på att prisutdelningen för Årets Boktipsare (läs mer här) skulle vara klockan halv 6 i Kulturhuset. Det passade oss perfekt, så vi strosade in, blev lite osäkra på om det var ett offentligt evenemang, frågade någon, satte oss i publiken och tittade. Det var riktigt kul! Många olika författare pratade lite innan prisutdelningen, bland annat Nina Hemmingsson som jag precis köpt ett seriealbum av. Sedan kom prisutdelningen, och de nominerade var:

Kerstin Rydén - som startat ett stort bibliotek på sin arbetsplats och inspirerat många till läsning.
Karin Cellton - en barnboksbibliotekarie som är expert på att tipsa om precis rätt böcker. Bloggar även här.
Matildas Läshörna - en ungdomsbokbloggare (yeey) som bloggar här.
Tonårsboken - två ungdomsbloggare som bloggar på Sveriges största ungdomsbokblogg. Hitta den här.
Tova Larsson - en ungdomsbokbloggare som bloggar här.

Vinnare blev Kerstin Rydén, och det var verkligen välförtjänt! Vilken grej hon har lyckats skapa! Även kul att tre ungdomsbloggare var nominerade. Me like! Karin Celltons blogg ska jag också börja följa. Älska bokbloggar!

Efteråt så gick jag och Amelie till stationen och hoppade på två olika tåg. Sedan var det pluggkväll. 

Vänta lite, jag har glömt en sak till. J.K Rowling ska släppa en vuxenbok! Gissa om jag blev glad. Jag stod just med Amelie i ett rum i Palatset när jag såg det på Twitter, och hon pratade i telefon så jag fick rusa ut och in till alla andra och ropa ut det! It's gonna be totally awesome!

Snacka om mycket böcker på en dag. Helt okej, typ.

7 kommentarer:

  1. Det låter minst sagt som en otroligt bra bokdag!

    Mina tankar:
    1) Har ni en biblioteksgrupp till skolbiblioteket?
    2) Jag gapar seriöst av förundran och avund! Gud, vad grymt!
    3) (Parantes-hurra för Båten och de andra fina köpen!)

    Sv: Haha, det tycker jag verkligen att du ska! Om jag skulle se till att inte (eventuellt) förstöra dina läsningar, skulle jag tipsa dig om att läsa The Curious Incident-boken först och sedan Extremt högt & otroligt nära - kanske för att de, enligt mig, påminner lite om varandra fastän de inte har samma handling eller karaktärer. Det var i den ordningen jag läste de i alla fall. Och Extremt högt & otroligt nära seglade in på min förstaplats.

    SvaraRadera
  2. svar; Bara en Bokia affär? I Sveriges största stad?! oherregud, jag handlar ju bara nästan på bokia i vanliga fall. Haha.
    Nja, vi va mest vid norrmalmstorg och NK och vimsande omkring. För kartan på iphonen som vi litade på lurade oss totalt haha.
    Anledningen till att vi skulle dit var för att jag har presentkort där :P

    Snacka om många och spännande böcker du har plockat på dig idag, i hemlighet skulle jag också vilja gå på ett bibliotek och plocka på mig böcker haha. Dock synd att Palatset läggs ner :(

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar dag! Jag har läst en novell ur Båten och den var bra, lite konstig men vacker. Ska bli kul att höra vad du tycker!

    Och jag vill ha den där serieboken! Har velat läsa henne jättelänge. Om du gillar den har jag flera rekommendationer!

    SvaraRadera
  4. Har läst boken Där drömmar blir till en gång och då upplevde jag den som super bra, ska fräscha upp minnet med att läsa den igen nu under min "omläsningsmånad" :)

    http://lusseboken.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Gud, vilken mysig torsdag! :D

    SvaraRadera
  6. SV: Jaaa, de där 3 veckorna under språkresan var helt underbara, och alla är sjukt saknade!! Vi får se till att ses snart! :)

    SvaraRadera
  7. Har precis gjort en bokvideo, skulle vara snällt om du kommenterade vad du tyckte och ge gärna tips på hur jag kan bli bättre! :)

    SvaraRadera