söndag 4 september 2011

Percy Jackson och Monsterhavet

Percy Jackson och Monsterhavet
Rick Riordan
Andra boken i en serie av fem. Jag recenserade första boken på min förra blogg, där jag tyvärr var väldigt dålig på att recensera böcker.

Det var bara ett år sedan Percy fick reda på att han var son till den store havsguden Poseidon, och att han själv då var någonting som kallades halvblod. Nu är det slutet på vårterminen, och Percy längtar till sommarlovet, då han får åka tillbaka till Halvblodslägret. Men saker och ting blir inte riktigt som han tänkt sig, och under en gymnastiklektion attackerar några monster skolan, och Percy tvingas fly tillsammans med hans kompis Tyson och Annabeth, som lägligt nog dök upp ungefär samtidigt som monstren. De flyr till Halvblodslägret, men där visar det sig att saker inte är som det ska. Trädet som skyddar hela lägret från inkräktare är förgiftat, och det enda som rädda det från att dö är det gyllene skinnet. Problemet är bara att det inte setts till på tusen år. Samtidigt får Percy ett meddelande från hans gamle vän Grover, som är i stor fara.

Jag älskar verkligen hela konceptet med den här boken. Den är helt baserad på gamla grekiska legender och varelser, men utspelar sig i modern tid. Mixen är helt underbar! Grekiska gudar med mobiltelefoner och joggingklädsel, trehövdade tanter som bråkar om vem som ska ha deras öga när de kör bil och regnbågar som skickar videomeddelande. Det är så genialiskt! Jag ska inte gå så långt som att säga att den är lika coolt som Harry Potter-världen, men det är lite samma stil, och jag vill så gärna vara en del av båda.

Språket är väldigt enkelt, handlingen ganska simpel, och jag tror att boken egentligen är riktad till en litet yngre målgrupp, men det är inget att bry sig om. Den är ändå jättebra! Är du nyfiken på den grekiska mytologin är den här perfekt för dig också! Jag lär mig otroligt mycket mer här än i skolan. Jag antar att det är för att det blir så mycket roligare när man läser det som en berättelse. Så om någon lärare läser det här så tipsar jag verkligen om den här serien!

Jag märkte dock att bara de tre första delarna finns på svenska, så om du ska börja med serien så är det nog bättre med engelska. Film finns också på den första boken, riktigt bra är den också, för en gångs skull. Söt kille som spelar Percy också.


Titel: Percy Jackson och Monsterhavet
Originaltitel: Percy Jackson and the Olympians: The Sea of Monsters
Författare: Rick Riordan
Översättare: Torun Lidfeldt Bager
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2006
Sidor: 307

10 kommentarer:

  1. Har länge velat läsa Percy Jackson, men det har aldrig blivit av. Både för jag är nyfiken på den grekiska mytologin i berättelser och för att jag tycker att handlingen verkar bra.

    SvaraRadera
  2. Har jättelänge velat läsa Percy Jackson. Ska pallra mig iväg till Stadsbiblioteket där de finns på engelska nån dag... Myter + nutid är en så fruktansvärt bra blandning.
    Och jag håller med om att Mr Logan Lerman är mycket attraktiv. Heh.

    SvaraRadera
  3. Ah, jag älskar ordspelet med I-mail/E-mail! Just den delen är bättre på svenska än engelska, då de använder Instant-message istället för E-mail.

    Jag tror det var via en annan blogg som jag fick reda på detta först, men kollade sedan upp det. Något bokförlag, kommer inte ihåg vilket, siktar på att ge ut en ny utgåva av Percy-serien på svenska under nästa år. De skrev ut infon på sin FB-sida :)

    SvaraRadera
  4. Åh jag älskar verkligen Percy Jackson, underbart knocept tycker jag med! Ska läsa om dem på engelska tänkte jag :) Och det är Logan Lerman som spelar Percy i filmen. Han är dööööö snygg!

    SvaraRadera
  5. Tycker att den verkar bra :) Har velat läsa Percy Jackson ett tag nu!

    Måste bara säga att jag annordnar en bokbloggsträff för bokbloggare i Stockholm! Kika in på min blogg för mer info :)

    SvaraRadera
  6. Svar:(förlåt för sent svar)Jag håller med! Det kan faktiskt bli för tyst så att det enda man hör är sina tankar och då kan man inte koncentrera sig för detxD

    SvaraRadera
  7. Åh har du läst dom andra efter denna!? Dom är så sjukt bra! Alskar PJo!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte, men jag ska verkligen öra det för det är ju en så himla bra serie! :D

      Radera
  8. dom två andra delarna finns på svenska nu

    SvaraRadera