lördag 17 september 2011

Min lilla blåa bok

Min läsdagbok är en blå liten bok jag köpte för flera år sedan på Akademibokhandeln. Jag tror inte att jag tänkte på hur viktig den skulle bli då, när jag stod där och betalade. Egentligen är den rätt ful och tråkig, men jag minns en gång när jag trodde att jag hade tappat bort det. Jag fick helt seriöst panik och började gråta. Som tur var hittade jag den. Men här är den:

Här har jag skrivit ner alla böcker jag läst sedan februari 2009, tillsammans med författaren och datumet jag läste ut boken. 
Så här ser det ut inuti boken. Bok, författare och datum. Inget mer. Men jag älskar att bläddra tillbaka i boken och titta vad jag läste på samma dag för ett år sedan eller hur länge sedan det var jag läste om Harry Potter. 
Som ni ser så skriver jag ett nummer över varje sida, och det är antalet böcker. När en sida är full skriver jag hur många böcker jag läst sedan början av boken. Just nu är det 249, och än har jag bara skrivit i lite mer än en tredjedel av den.

Har du en läsdagbok? Gör du som jag då, eller har du något annat knep? 
Om du inte har en så råder jag dig att skaffa en. Det är verkligen värt det!


En annan lite rolig grej är att Clara håller på med ett litet projekt om bokbloggare, och jag är först ut med att svara på några frågor. Vill du läsa det inlägget kan ni klicka -->HÄR<-- 

12 kommentarer:

  1. Åh, jag har försökt hålla läsdagbok flertalet gånger, men det har aldrig lyckats. Håller reda på vad jag läst via bloggen och Goodreads i stället.

    SvaraRadera
  2. Jag skriver upp allt jag läst i ett kollegieblock,men mer i spaltform om du förstår vad jag menar. Där skriver jag titel,författare, sidantal och betyg(: Jag har också hållt på sedan 2009 någon gång, önskar då och då att jag hade börjat skriva ner när jag typ lärde mig läsa^^

    SvaraRadera
  3. Jag har också en anteckningsbok där jag skriver när jag läste ut en bok, med betyg och hur många gånger jag läst den boken. Har skrivit it tre år tror jag. Jag tävlar alltid med mig själv och försöker läsa fler än året innan. Det går bra hitills :)

    SvaraRadera
  4. Jag har ett exceldokument där jag skriver ner alla böcker, tv-serier, filmer, anime och manga som jag har läst/sett. Började med det för ett par år sen. Blir som ett register över mitt liv hehe. Håller med dig om att det verkligen är värt det.

    SvaraRadera
  5. Andréa: Haha, själv har jag försökt att börja använda Goodreads, men jag lyckas aldrig riktigt fatta vad det går ut på. Men det är tur att man hittar olika sätt iaf :D

    Anna: Samma här! Tänk att ha alla böcker man någonsin läst nerdskrivna så att man kan gå tillbaka och titta på. Om jag någonsin får barn så ska jag föra läsdagbok åt dem!

    Johanna: Haha, tävlar? Det låter coolt! Jag brukar inte direkt tävla, men jag kan aldrig låta bli att i slutet av året jämföra med hur många jag läst året innan. Det blir dock alltid mindre för mig, men det kan bero på att jag läser lite mer avancerade böcker nu är förut, då det mest blev Meg Cabot och liknande.

    Anna-Boktycke: Vad coolt att skriva ner filmer och liknande också! Det skulle jag verkligen behöva för jag glömmer alltid bort vilka filmer jag har sett. Excel har jag dock aldrig förstått mig på, borde verkligen bli dags att lära mig det nu.

    SvaraRadera
  6. Jag har en läsdagbok och skriver upp mina böcker på liknande sätt som du :)

    SvaraRadera
  7. Hej Nea! Jag tycker att du har en jättefin och bra blogg!
    Vad smart att ha en läsdagbok - det har jag inte tänkt på, det kanske skulle vara smart att skaffa en... :)

    SvaraRadera
  8. Ska nog ha det som nyårslöfte 2012! Har flera gånger försökt, men det går inte alltid så bra ^^

    SvaraRadera
  9. Amelie: High Five! ;D

    Emmy: Vad glad jag blir! Nu måste jag kolla in din blogg. Du borde verkligen skaffa en, efter att du har skrivit i den i något år kommer du älska den.

    Elin: Haha, själv har jag försökt det där med nyårslöften. Lyckas aldrig hålla dem.

    SvaraRadera
  10. Jag har en lista som heter Böcker 2011 där jag skriver upp böckerna jag ska läsa det här året !! :D Är uppe i 4 A4 sidor just nu :P

    SvaraRadera
  11. Jag har en läsdagbok som jag fick av skolan någon gång för länge sedan! Det är alltså en bok där det är tänkt att man ska skriva upp sina böcker, den är jättebra! Jag skriver författare titel och hur många sidor det var i boken. Förut skrev jag också om jag tyckte boken var bra eller inte, men nu gör jag bara det om det är något speciellt jag vill komma ihåg! :)

    SvaraRadera
  12. Svar: Japp, det var i söndags jag var där :) Jag tror att de fortfarande har kvar det!

    SvaraRadera