torsdag 8 september 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Sara Ohlsson

Varför måste man hela tiden vilja en massa saker hela tiden? Varför kan man inte bara få vara och se vad som händer? Skratta när man är glad, skriva när man är arg, ligga när man är kåt?


Olivias pojkvän John har gjort slut. Gjort slut efter tre underbara år tillsammans. Olivia är förkrossad, och försöker desperat få tillbaka honom. Hon blir den där klängiga flickvännen som inte kan släppa taget. Hennes kompisar försöker få henne att hänga med på fester och träffa nya killar, men hon vill bara ha tillbaka John. Men så börjar hon långsamt inse att det är över, och i samma takt börjar de där festerna bli lite roligare och de där killarna lite mer lockande.

Jag vet inte riktigt varför, men jag har fått för mig att alla böcker från förlaget Gilla Böcker är otroligt bra. Jag läste Här ligger jag och blöder för ett tag sedan, men har sedan dess har jag inte läst något mer därifrån. Ändå var jag helt säker när jag öppnade Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag att jag öppnade något jag skulle gilla. Så rätt hade jag! Den var helt enkelt riktigt bra, och hade något extra som fick den att stå ut från mängden. Jag tror det var språket. Det var så träffande, så enkelt. Inga långa miljöbeskrivningar eller krångliga ord. Det var rakt och tydligt, men ändå otroligt beskrivande på sitt sätt.

Ämnet tycker jag var otroligt bra och viktigt. Den gick lite emot det där man säger om att "killar som har många tjejer kallas players, tjejer med många killar kallas slampor". Här gjorde Olivia precis samma sak som en del killar, och ingen började hata henne. När hon gått och deppat över John så länge så blev det som att hennes hjärna plötsligt tog lite ledigt och hon följde sin kropp istället. Det var så skönt att få läsa om, för jag brukar inte stöta på sådana böcker.

Trots det så saknar jag något i boken, och det är lite mer handling. Det handlar om Olivias övergång, punk. Det blir väldigt effektfullt att bra fokusera på det, men efter ett tag blev det nästan lite tjatigt. Jag är dock inte så säker på att jag hade tyckt om boken lika mycket om den hade mer handling.

Men i vilket fall som helst, en riktigt bra bok med en underbar titel och lika underbart innehåll.


Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2011
Sidor: 297

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar