lördag 23 juli 2011

En Dag

En Dag 
Skriven av David Nicholls

Emma och Dexter träffas på en studentfest den 15 juni 1988. De är helt olika. Hon, en rebellisk feminist med författardrömmar. Han, en bortskämd lyxlirare som sover bort dagarna för att kunna festa hela nätterna. De finner varandra på festen, och skiljs åt redan nästa dag. Men ödet ser till att de ses igen och vi får följa deras rangliga förhållande genom samma dag varje år. Den 15 juli.


Okej, underbar bok! Jag kan börja med konceptet. Att få följa Emma och Dexters förhållande genom små glimtar av en så lång tid var något helt unikt och otroligt kul att läsa. Det hade kunnat bli svårt att hänga med i svängarna eftersom jag får så lite tid att ta in allting som hänt under hela året, med det hade jag inte behövt oroa mig för. Nicholls smyger in det i texten så att det passar in i sammanhanget, så det blir inte heller en enda lång resumé av vad som hänt.

Karaktärerna är också en stor bonus! De känns trovärdiga och jag märkte hur de gradvis utvecklades år efter år och blev mer världsvana. Inte heller kunde jag bestämma mig för vem jag gillade mest. Jag ändrade åsikt hela tiden i takt med att de växte upp.Jag hittade hela tiden nya egenskaper i dem, båda bre och dåliga. Det gjorde att jag lärde känna dem mycket bättre.

En bok jag tycker påminner väldigt mycket om den här är Tidsresenärens Hustru. De handlar båda två om ett par som man får följa under en ganska lång tid och språket känns också lite likt. Jag tänkte i alla fall väldigt mycket på Tidsresenärens Hustru när jag läste den här, och jag älskar båda!

Men som alltid i böcker så är de inte helt perfekta. Här var det slutet som gjorde mig besviken. Jag vill inte spoila något, men händelsen i slutet var verkligen inte vad jag ville ha. Det kändes lite som en nödlösning för att få färdig boken och samtidigt göra den ihågkommen. Jag har dock märkt att jag oftast inte gillar slutet i böcker jag älskar, både sluten i Cirkeln, Hungerspelen, Harry Potter och Jane Eyre gjorde mig besviken. Jag antar att jag helt enkelt inte vill att boken ska ta slut.

Ändå en fantastiskt bra bok! Jag var lite orolig att hypen skulle förstöra den, men icke då. Den var underbar ändå! Läs den och älska den!

7 kommentarer:

  1. SVAR: Jag hann :) Läste alla på 20 dagar :O :D

    SvaraRadera
  2. Håller med om allt! (Och jag tänkte också på Tidsresenärens Hustru medan jag läste den.)

    SvaraRadera
  3. Har hört så mycket bra om den här boken, så måste nästan läsa den snart :)

    SvaraRadera
  4. Jag beställde den här boken igår, så jag hoppas att den kommer snabbt :)

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. SVAR: Men kom ihåg, vi slog ju aldirg vad, vi båda var ju lite fega av oss :P Du har väl sett filmen? :)

    SvaraRadera
  6. Förra kommentaren var ifrån mig :)

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Håller med - en riktigt bra bok!!!

    SvaraRadera