fredag 15 juli 2011

Baddaren

Baddaren
Skriven av Emma Hamberg

Konstnären Maja är trött. Trött på sin man. Sitt arbete. Sitt liv. Ända sedan hon flyttade ut till hennes man Pelles egna lilla ö ute i Vänern har allting bar gått utför. Hennes skaparlust har försvunnit och hon tillbringar dagarna i sin skräpiga ateljé där hon ligger i soffan med en Coca-Cola och en påse bilar. Men så får hon nog. Hon vill också göra något, inte bara sitta och titta på när hennes man skapar mästerverk efter mästerverk. Hon vill också tjäna pengar. Så hon bestämmer sig för att starta en simskola. Tyvärr dyker det bara upp tre intresserade, men det visar sig vara en annorlunda skara, och sommarkursen blir mer händelserik än Maja någonsin kunnat ana.

När jag köpte den här boken såg jag mig själv liggande på en mysig strand med stekande sol och läsa den. Det blev tyvärr aldrig av, och inte heller fastade jag ordentligt för boken. Det gick dagar då jag inte kände för att läsa i den alls, vilket gjorde att jag inte riktigt hängde med när jag väl började igen. Liten ond cirkel där helt enkelt.
     Något annat jag både störde mig väldigt mycket på, men samtidigt tyckte var riktigt bra var karaktärerna. De var verkligen helt hopplöst inkompetenta, men samtidigt var de bokens styrka. De var alla så olika, men så väl beskrivna så man får den där känslan av att själv känna dem. Trots det tycker jag de var väldigt irriterande, gjorde dumma val hela tiden. Men jag antar att det är så människan är, och det var nog delvis det som gjorde dem så verkliga.
     Miljön i boken tyckte jag också om. Ön de bodde på - Hjortholmen, verkar vara en liten paradisö med exotiska blommor, mysiga badklippor och en rolig labyrint. Jag längtade verkligen dit när jag läste.

Helt enkelt en helt okej bok, med lite för svag handling, men väldigt starka karaktärer.

Titel: Baddaren

Författare: Emma Hamberg
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2010
Sidor: 372

1 kommentar:

  1. SVAR: Ja, tack såååååå mycket! :D Ska lägga in den på mobilen såååå fort jag har mobilsladden :) Är på landet för tillfället :P du, vi måste träffas snart! :D Du jag och kanske Amelie :)

    SvaraRadera