söndag 22 maj 2011

Tänk om det där är jag

Jag går ju på en skrivarkurs hos Rabén & Sjögren, med Johanna Lindbäck som lärare, som jag faktiskt aldrig läst någonting av förut. Därför kunde jag inte låta bli att beställa en bok av henne, och det blev Tänk om det där är jag.


Tänk om det där är jag
Skriven av Johanna Lindbäck


Agnes familj ska flytta upp till Umeå, och då ska Agnes passa på att göra en ny start. Hon ska få många kompisar och inte bara sitta hemma och läsa varje kväll. Så när hon börjar andra ring på Umeås Östra gymnasium ska hon bli en helt annan Agnes. En rolig, cool och intressant tjej som alla vill hänga med!

Jag tyckte om den här boken. Det låg en väldigt trygg och mysig stämning över den och jag vet inte riktigt varför, men jag älskar verkligen när huvudpersonerna tycker om att läsa. Det känns som att jag förstår dem mer när vi delar ett intresse. Som i den här boken så älskar Agnes Den Hemliga Historien, och då blev jag så glad när jag insåg att jag också har läst den. Älskar verkligen litterära referenser i böcker.

Ett annat stort plus är hur alla karaktärer och deras beteende känns så realistiska. Jag kunde jämföra alla olika karaktärer med människor i min omgivning, som te.x de två tjejerna som spelade innebandy hela tiden och hade matcher varenda helg. Då tänkte jag direkt på mig och min kompis. Det var verkligen vi! På pricken!

Eftersom jag går på skrivarkurs hos författaren så tittade jag såklart extra noga på språket i boken, och kan glatt pusta ut och säga att det var jättebra! Det hade ju varit lite jobbigt om det inte hade varit den. Men det var verkligen fängslande och jag hoppas att jag efter kursen har plockat upp några små knep till att skriva så här bra.

Jämfört med andra svenska ungdomsromaner om kärlek så tycker jag att den här en av de bästa jag läst, men det är inte riktigt min genre. Jag vill ha lite mer action och spänning. Men det känns kul att ha läst något av sin kursledare!


Titel: Tänk om det där är jag
Författare: Johanna Lindbäck
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2009
Sidor: 223

3 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite avis. Jag vill också gå på skrivarkurs med Johanna Lindbäck;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att gå på skrivkurs! Jag vill också..
    Boken låter intressant, men tycker inte heller om den genrén så mycket.

    Förresten är namnet Johanna ett populärt författarnamn. Jag hoppas att det har något med namnet att göra. :)

    SvaraRadera
  3. hej! kom in på din blogg av en slump och blev uppslukad direkt. du skriver jättebra! länkade till dig på min blogg :)

    SvaraRadera