tisdag 17 maj 2011

Jellicoe Road

Ända sedan jag läste en tokhyllande recension på Bokhora  har jag känt ett stort behov av att läsa den. Och nu har jag gjort det. kan inte säga mer än Wow!

Jellicoe Road
Skriven av Melina Marchetta
Eller hur är omslaget underbart?

Under de sex veckor varje sommar då militärskolan The Cadets campar vid Jellicoe Road är det krig mellan dem, stadsbarnen, The Townies och de som går på stades internatsskola, Jellicoe School. De krigar om revir, och följer noga den lila regelboken som krigets grundare skrivit.

Taylor Markham har bott på internatskolan sedan hon var elva år och blev övergiven av sin mamma. Hennes pappa har hon inget minne av. Nu är det hennes sista år, och hon blir utvald som skolans ledare och det blir alltså hennes uppgift att leda skolan i kriget. Men vad hon inte vet när hon tackar ja är att The Cadets nya ledare är en viss Jonah Griggs. En Jonah Griggs som hon inte har pratat med sedan den där dagen vid tåget för tre år sedan.

Men Taylor kan inte koncentrera sig helhjärtat på kriget, för Hannah, hennes vuxna kompis som är det närmsta en mamma Taylor någonsin kommit, är spårlöst försvunnen. Men Taylor läser det bokmanus som Hannah skrivit och hon börjar inse att Hannah kanske vet något om Taylors försvunna mamma.

Det var inte det lättaste att skriva vad den här boken handlar om, och det jag har skrivit ovan är bara en liten del av handlingen. Det finns också kursiva partier i boken som förvirrade mig riktigt mycket i början, men sen klarnade det upp mer och mer och då blev det riktigt kul att läsa dem.

Den här boken är helt enkelt helt suverän! Den har allt, söta killar, internat-skola, hemliga romanser, krigslekar och kluriga mysterium. Hela det här kriget är som en enda stor röda-vita-rosenlek, bara mer allvarlig och mycket större. Jag får otroligt stor lust att reta upp några av de andra klasserna på skolan så vi kan ha ett litet krig (är rätt säker på att min klass skulle vinna också, hehe).

Jonah Griggs kan man också ta och diskutera om ett bra tag. Han är den där perfekta killen som man bara inte kan motstå. Killarna i Meg Cabots böcker står inte längre höst upp på min lista (nej, jag har ingen riktig lista, bara en i huvudet), Jonah Griggs är nu högst upp på min lista över oemotståndliga fiktiva karaktärer.

Nu är min största önskan att den här boken ska släppas på svenska, för engelska är inte direkt mitt starka ämne, och trots att jag förstod det mesta så skulle läsupplevelsen höjas ännu ett snäpp om jag förstod precis allt.

Marchettas tidigare böcker står på nu önskelistan, och förhoppningsvis står den här på eran? Jag skulle kunna skriva oändligt mycket mer om det här, men det hinner jag inte för nu måste jag verkligen börja plugga. Vart tar tiden vägen egentligen?

Men i alla fall, läs den!


Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 2006
Sidor: 419
Språk: Engelska

6 kommentarer:

  1. Var redan hemskt nyfiken efter Lindbäcks tjat om den men nu blir jag ännu mer nyfiken, tror t.o.m att jag beställer den på direkten ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag tycks tydligen verkligen vara den enda som inte gillade den här? Eller, den var väl okej, men annars ...

    SvaraRadera
  3. Åh, nu är jag ännu mer sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  4. Nu vill jag också läsa den,den lät väldigt spännande :)

    SvaraRadera
  5. Har hört mycket bra om den så den måste ju vara bra. Vi får se när jag läser den, men det kommer att bli det kan jag lova:)
    sv: jo visst låter det sjukt bra!:)

    SvaraRadera
  6. Re: ARC står för Advanced readers copy. Det är böcker som förlag och författare skickar ut till recensenter innan böckerna blir publicerade.
    Respect the ARC, innebär att ifall jag skulle få en ARC av t.ex en författare så skulle jag läsa den, recensera den och sedan ha den på min bokhylla. Inte sälja den dyrt innan publiceringsdatum :)

    Hoppas du förstår lite mer nu :)

    SvaraRadera