onsdag 11 maj 2011

Det är så logiskt alla fattar utom du

Det är så logiskt alla fattar utom du (Nej, inte låter av Petter, utan boken)
Skriven av Lisa Bjärbo

Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan urminnes tider. Visst har de andra kompisar också, Johan har kompisar på orienteringsträningen och Ester har några tjej-kompisar i skolan. Men det är ändå de två som gäller. Det är de två som anordnar filmkvällar tillsammans och det är de två som väntar på varandra vid skåpen innan skolan börjar.
     Men när Ester berättar att hon är kär i Adam, som spelar i ett band och går i en annan klass på skolan, raseras Johans värld. Han vill inte att Ester ska bli tillsammans med någon annan. För trots att han aldrig har vågat bekänna det för henne, så är han kär. Kär i sin bästa vän. Hans bästa vän som är kär i någon annan och inte ser honom som något mer än en bra vän.


Jag var väldigt skeptisk till den här boken när jag började läsa. Svenska ungdomsböcker med huvudtema kärlek har aldrig varit min grej. Det brukar oftast bli för seriöst och deprimerande för min smak, till skillnad från t.ex. lättsamma Meg Cabot-böcker.
     Så jag väntade mig inte så mycket när jag öppnade boken, men den blev faktiskt bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Visst var den ganska sorgsen på sina ställen, men den påminde mig ändå om en sån där mysig romcom-film där allt är dystert men sedan långsamt blir allt bättre.

Jag tyckte om att få varva mellan både Ester och Johans tankar när jag läste. Det gav mig lite mer förståelse över deras handlingar och det gjorde också att jag kände mig väldigt cool när jag visste massor av saker som de inte visste om varandra (hehe, sån är jag).
    Den här boken var helt enkelt helt okej. Du läser den snabbt, reflekterar lite över innehållet och går sedan vidare till nästa. Men inte riktigt min typ av bok heller.

Måste dock tipsa om författaren, Lisa Bjärbos, blogg Onekligen. Den är jätterolig och verkligen läsvärd!

Titel: Det är så logiskt alla fattar utom du
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2010
Sidor: 250

7 kommentarer:

  1. Tack så mycket <3

    Har haft en här boken hemma ett tag, eller min syrra har den. Borde jag läsa den? Känns som om man ska bredda sin läsning och jag läser så sällan svenska böcker...

    Jag ser att du läser Jellicoe Road!! Jag har velat läsa den jättelänge efter flera rekommendationer. Ser fram emot att läsa vad du tycker om den! Sen någon gång ska jag försöka hitta en exemplar av den.

    SvaraRadera
  2. Svar: Vad roligt att du är intresserad av att gästblogga.
    Det går till så att du skriver en recension på en bok och mailar den till oss (bokflickorna@gmail.com) gärna med en bild på boken, sedan lägger vi upp recensionen på vår blogg och länkar till din blogg :)
    (Det kan vara en recension som du redan har skrivit också)

    Läs mer om det här:
    http://bokflickorna.blogspot.com/p/vill-du-gastblogga_19.html

    SvaraRadera
  3. Jag läste precis ut den här boken :)

    SvaraRadera
  4. Lite sådär random, har inte du dubletter av denna bok?
    Eftersom det var med i goodiebagen i bloggträffan om Cirkeln + att du fick den på någon skrivarkurs? Just curious (:

    Det här verkar vara en sån där typisk, halvt fantastisk svensk ungdomsbok.. Får se om jag har tid med den.

    SvaraRadera
  5. Svar: Ja, sista meningen är också väldigt viktig. Den brukar oftast ha ett budskap eller en perfekt slutkläm. Älskar böcker med en perfekt sista mening. Det är viktigare än första meningen.

    SvaraRadera
  6. SVAR: Ja, det är sant, men jag tycker att alla blir lite osympatiska. Men man upplever allt annorlunda. Jag vill verkligen läsa de sista böckerna, men jag har en hög före :) De får väl slinka in någonstans :)

    SvaraRadera
  7. Har läst boken som läxa. Inte min bok häller. Fattade inte slutet. Det var liksom att författatinna orkade inte skriva nå mer. ;/ Mehh...

    SvaraRadera