fredag 25 mars 2011

Tordyveln flyger i skymningen

Tordyveln flyger i skymningen
Skriven av Maria Gripe


Allt började den 27 juni. Det var då Jonas fick den där bandspelaren som han spelade in ljud på. Utan den hade de aldrig upptäckt breven som Emilie sparat från sin brevväxling med Andreas för 200 år sedan. Utan den hade de aldrig fått nys om en förbannad egyptisk staty som mystiskt försvunnit. Utan den skulle de aldrig ha börjat intressera sig för den Selanderska gården, och då skulle inget av de många spännnade saker de fått vara med om ha hänt.

Den här boken var ganska bra. Riktigt spännande ibland, men det kändes ofta som att samma saker upprepades flera gånger om och storyn gick för långsamt fram. När jag läste ut den kändes det som att det var många lösa trådar som aldrig knöts ihop. Jag lämnades med många frågor.
   Det jag tyckte väldigt mycket om var de små övernaturliga händelserna som dök upp då och då. De gav mig en kuslig känsla och kändes inte överdrivna. Karaktärerna var också väldigt lätta att tycka om och särskilt prästen var superkul.

Jag tycker helt enkelt att boken var ganska bra, men att handlingen flög iväg lite med detetktivarbetet. Känns dock skönt att ha läst den eftersom den är en riktig klassiker.


Titel: Tordyveln flyger i skymningen
Författare: Maria Gripe
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 1988
Sidor: 360

1 kommentar:

  1. Jag läste Tordyveln Flyger i Skymningen i somras. Trevligt att du också tycke om den.
    //L

    SvaraRadera