tisdag 8 mars 2011

Tidsresenärens Hustru

Tidsresenärens Hustru
Skriven av Audrey Niffenegger

Clare och Henry träffas första gången 1977 i en skogsglänta nära hennes hus. Hon är en sexårig liten tjej, han är 36 och spritt språngande naken. Det blir början på en annorlunda vänskap, som i takt med Clares uppväxt övergår till något mer. Inte förrän 1993 gifter de sig. Clare är då 22 och Henry 30. Då tänker du såklart att  detta är omöjligt. Men för Henry är det möjligt. han är nämligen tidsresenär och kan ofrivillight resa i tiden. Innan Henry har ens har mött Clare, känner hon honom utan och innan. Men det är svårt att vara gift med någon som hela tiden försvinner, och många gånger ser allting hopplöst ut. Kan Henry och Clares kärlek överleva hans mystiska tidsresor?



Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Den berörde mig som få böcker gör och lämnade mig med ett begär efter mer. Den var lite som en vanlig romantisk berättelse mellan kvinna/man, men med den roliga twisten att mannen reser i tiden och träffar kvinnan när hon var ung. Det blir annorlunda och romantiskt utan utan att bli löjligt.
    I början hade jag det svårt att förstå hur de där tidsresorna fungerade, men det klarnade efter ett tag och då blev det plötsligt jätteroligt att titta på alla roliga datum och koppa och räkna med tiden.

På baksidan av boken står det så fint så jag blir bara tvungen att lägga in det här:

"Tidsresenärens Hustru formar sig till en berättelse om ögonblickets skönhet såväl som dess skörhet. Det är en historia om separation och saknad, men också om en närvaro så stark att den spränger alla gränser."

Jag vet inte vad jag mer kan säga. Den här boken var underbart fin och kommer inte lämna mig i första taget. Andra böcker av Niffenegger hamnar på önskelistan.


Titel: Tidsresenärens Hustru
Originaltitel: The Time Traveler's Wife
Författare: Audrey Niffenegger
Översättare: Sven Christer Swahn
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2005
Sidor: 462

3 kommentarer:

  1. svar: Javisst! Jag får ibland känslan av att folk tror att jag snattar grejer när jag är inne i affärer :/ inte så kul...

    Tidsresenärens hustru låter som en väldigt bra bok! Kan jag skriva upp på minnet att läsa någon gång ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har kollat på den där boken några gånger, och varit sugen på att läsa den. Kanske borde jag skriva upp den på önskelistan?
    //A

    SvaraRadera
  3. Hallå där! Otroligt bra blogg måste jag säga. Har skickat dig ett mejl, hade varit jättegulligt om du hade kunnat svara på min fråga i den så snabt som möjligt.

    SvaraRadera