tisdag 22 mars 2011

Imorgon när kriget kom - serien

I söndags sträckläste jag den sjunde och sista boken i serien Imorgon när kriget kom av John Marsden. Och vilken serie! Hur är det möjligt att pressa in så mycket saker i sju förhållandevis korta böcker? Den är helt suveränt bra! En recension på den första boken finns här, men sedan tyckte jag att det skulle bli ganska enformligt att skriva en recension på varje bok, så jag gör en "stor" recension nu instället.


Den här bokserien utspelar sig i en stad kallad Wirrawee i Australien. Ellie och sex kompisar ger sig ut för att campa i bushen, men när under tiden blir Australien invaderat och alla invånare i Wirrawee tas tillfånga. Ellie och de finner en fristad i ett ställe kallat Helvetet, där ingen människa har lyckats ta sig fram till på mycket länge. Väl nere i Helvetet bestämmer de sig för att göra allt de kan för att vinna kriget mot detta folk som kommit och tagit över deras land, och kämpa för att överleva.

En serie om krig, hat, kärlek, sorg, vänskap, och ungefär alla andra ingredienser till en makalöst bra bok!

Vad kan jag mer säga? Marsden har lyckats skapa sju underbart bra böcker med spänning nog att räcka till sju till. Hela konceptet om ungdomar som har lämnats att klara sig på egen hand är något som jag har fastnat för big time,  och den här serien är en av de bästa i sitt slag.
   Det som får mig att älska den så mycket är nog att ingen av karaktärerna är några "supertonåringar" som klarar vad som helst och inte tänker ett dugg på koncekvenserna. Här är de både osäkra och och rädda. Här vet de inte alltid vad de ska göra och de gör inte heller alltid rätt. Det blir mer realistiskt, vilket gör att jag kan sätte mig in mer i berättelsen och känner mig mer delaktig.

Att den utspelar sig i Australien är något som ger ett stort plus från mig. Jag är nämligen lite smått besatt av Australien och Nya Zeeland. Mest för att The Tribe är inspelat i Nya Zeeland, men just de där två länderna har någonting speciellt som fascinerar mig. Helvetet, där Ellie och hennes kompisar håller till, är typ mitt drömställe. Tänk att hitta en gömd dal där ingen har varit på minst femtio år. Det är precis som i Äventyrens Dal, som jag läst sjukt många gånger bara för den där dalens skull.

Ett litet minus är att jag inte riktigt tycker att alla delarna i serien håller måttet. Ettan, trean, sexan och sjuan är Utomordentliga (enligt Harry Potter-betyg), men tvåan, fyran och femman känns lite mer som "mellanböcker", transportsträckor som går från en punkt till en annan. Det bli ingen riktig smäll. Men de är fortfarande spännande, tro inget annat.

Den här serien är überbra, superspännande, ofantligt underbar och mycket annat fint. Den passar både tjejer och killar, men är väldigt svår att få tag på svenska, tyvärr. Jag behövde låna den på bibblan. Den första boken i serien har blivit en riktigt bra film också som kommer på bio i Sverige i april. Den är verkligen värd att ses (men efter att du har läst boken!).

1. Imorgon när kriget kom
2. När natten är som mörkast
3. Den tredje dagens kyla
4. Nu är mörkrets tid
5. Så grydde hämndens timme
6. I skymningens land
7. På andra sidan gryningen

3 kommentarer:

  1. Jag håller på att läsa andra boken, och jag gillar serien redan! Det verkar som att slutet kommer inte vara en besvikenlse :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna testa den. Men hur långa är böckerna? De ser ut att vara ganka tunna och lättlästa :o

    SvaraRadera
  3. Jonna: De är inte så länga, kanske 200 sidor ungefär :)

    SvaraRadera