söndag 20 mars 2011

En hondjävuls liv och lustar

En hondjävuls liv och lustar
Skriven av Fay Weldon

Om det inte hade varit för Mary Fisher skulle Ruth fortfarande vara den skötsamma hustrun som stannar hemma varje dag och lagar en stor middag till sin man som just kommit hem från sitt ytterst viktiga jobb. Om det inte hade varit för Mary Fisher skulle Ruths man inte vara otrogen och lämna henne. Om det inte hade varit för Mary Fisher skulle Ruth inte ha bränt ner huset och övergett barnen för att ge sig ut på en egen liten resa med målet att förstöra det perfekta lilla liv som hennes man och hans vackra älskarinna lever.





Den här boken var bokstavligt talat helt galen! Inte på något negativt sätt, utan snarare på ett underbart humoristiskt och bisarrt sätt. Alla karaktärer är lika osympatiska och omöjliga att fatta tycke för, men ändå fantastiskt roliga och härliga. Ruth är verkligen speciell, och jag kan omöjligt sätta mig in i hennes tankebanor.

Språket var riktigt bra, och jag fascineras av hur Weldon lyckas förmedla så mycket med så få ord. Det skulle jag vilja lära mig. Hur hon lyckades komma på en sådan här historia är jag också väldigt nyfiken på. Jag skulle aldrig ha fantasi nog att komma på något liknande.

 Den här boken var väldigt bra och jag kommer inte glömma den i första taget. Den verkar vara en sådan bok som stannar kvar. Jag ska försöka få tag på filmen också, så kan jag sitta och jämföra lite (en av mina favoritsysselsättningar, hehe).

Recensionsexemplar från förlaget

Titel: En hondjävuls liv och lustar
Originaltitel: The life and loves of a She-devil
Författare: Fay Weldon
Översättare:
Förlag: Annika Preis
Utgivningsår: 1983
Sidor: 289

3 kommentarer:

  1. Då har jag något att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Låter bra då den står i min bokhylla och väntar på sin tur :-)

    SvaraRadera
  3. Nyss läst den, länkar till din recension i min recension :)

    SvaraRadera