fredag 31 december 2010

Vickis vintage butik

Vickis vintage butik (Känns som en särskrivning där. Den borde heta "Vickys vintagebutik" tycker jag)
Skriven av Isabel Wolff


Ända sedan Emmas död har Vicki levt ett halvt liv. Sorgen har levt i henne och saknaden efter sin bästa vän är enorm. Men så bestämmer hon sig att fullfölja den dröm hon haft så länge- att starta en egen vintagebutik.
    Att arbeta i butiken, gå på auktioner och ge gamla vackra klänningar nytt liv blir som en terapi. Hon får nya vänner och börjar leva igen. Men sorgen är fortfarande stor, så när en gammal kvinna ringer till henne för att skänka lite kläder till butiken så börjar de prata, och inser att de har något gemensamt- de har båda gjort ett stort svek, som lett till något fruktansvärt. Tillsammans bearbetar de sorgen, och för första gången sedan Emmas död känner Vicki livsglädje.

Jag tycker mycket om den här boken. En riktig feelgood-roman som jag ofta satt och log till samtidigt som jag läste. Att få följa arbetet i butiken och kunderna som kommer och går var så mysigt och trevligt. Alla vackra klänningar och andra plagg i berättelsen var omsorgsfullt beskrivna, så jag kunde alltid se dem framför mig, så nu är jag väldigt sugen på att starta mig en liten egen vintagebutik.
   Precis som det brukar vara med chic-lit, så säger den här boken inte så mycket och är kanske inte förtjänad nobelpriset. Men det är en riktigt fin liten "humörhöjare" med flytande språk och intressanta karaktärer.

5 kommentarer:

  1. RE: Avgudade och var besatt av det när jag var yngre, hehe.

    SvaraRadera
  2. Sv: Kan bara säga samma sak om din! :)
    Jag älskar dina recensioner och denna är inget undantag, jag måste hålla utkik efter Vickys vintagebutik (håller med dig om att det skulle låta bättre så) framöver.

    SvaraRadera
  3. Sv: Ja Momo eller kampen om tiden var en fantastisk pjäs, du kan läsa vad jag tyckte om den här : http://hannasboktips.blogspot.com/search/label/Teater
    Gott nytt år!!

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja men tyvärr tror jag inte att den kommer tillbaka. Men jag tror att de ska sätta upp en ny pjäs ,om inte i år så nästa år. För två år sedan var det t.ex. Peter Pan och Wendy. Man får hoppas att det blir något bra igen nästa gång.

    SvaraRadera
  5. Haha, jag tänkte också på särskrivningen (vilket det absolut är!), tur att någon mer än jag ser det ;)

    SvaraRadera