söndag 12 december 2010

Söndagsenkät nr4

Jag älskar verkligen Bokbabbels söndagsenkäter.



1. Din kvinnliga favoritkaraktär?
Suze från Hemsökt-serien och Jess från Saknad-serien (båda skrivna av Meg Cabot) är två riktigt coola tjejer.

2. Favoritnovell eller novellsamling?
Har inte läst så många novellsamlingar, men Prom Nights From Hell, skriven av några amerikanska ungdomsförfattare var riktigt undehållande.
3. En bok som gjorde dig besviken?
Mockingjay håll inte riktigt mina förväntningar, tyvärr.
4. Favoritfilmatisering?
En av mina favoritfilmer - Dagboken, är otroligt bra! Inte alls lika bra som bok.
5. Favorit romance-bok?
Jag har aldrig riktigt förstått vad romance är för genre.
6. Vilken var din älsklingsbok som barn?
Lilla hönan Pia och Två björnar hos Jesper.
7. Favoritcitat? (Ur vilken bok?)
Oj, jag brukar aldrig skriva ner citat. Har länge tänkt göra det men det blir aldrig av.
8. En bok du länge velat läsa men fortfarande inte har läst?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann verkar vara riktigt rolig och har dessutom stått i min bokhylla ett tag. Bara att börja...
9. En bok du önskar fler människor hade läst?
Momo eller kampen om tiden är en fantastisk bok som passar alla åldrar och verkligen får en att tänka till.
10. En karaktär du bäst kan relatera till?
Jag brukar aldrig relatera särskilt mycket till någon karaktär, utan mer hitta små egenskaper hos olika karaktärer som jag känner igen mig i.

11. Bästa öppningsscenen i en bok, vilken?
En bok som jag aldrig läste ut men ändå tyckte var ganska bra var Blonde av Joyce Carol Oates, som hade en riktigt annorlunda öppningsscen.
12. Mest överraskande twisten eller slutet?
Shutter Island/Patient 67 (har aldrig förstått vad den heter) hade en otrolig twist på slutet som fick mig att vilja läsa om hela boken.
13. Favorittitel?
Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg är en väldigt lång och väldigt vacker titel.
14. En bok alla hatade men du gillade?
Kan inte komma på någon.
15. Din absoluta favoritbok ever?
Oj vad svårt! Men om jag ska välja en just nu så blir det Harry Potter ándthe deathly hallows för jag är på det humöret just nu.

1 kommentar: