söndag 5 december 2010

Söndagsenkät nr 3

Bokbabbel fortsätter med sina söndagsenkäter och jag som älskar enkäter är inte sen på att fylla i den.


1. Den bästa boken du läste förra året?

Oj *tittar igenom min läsdagbok*. Förra året hitade jag många underbara böcker och författare som jag aldrig läst, men den absolut bästa boken måste jag säga var Hungerspelen av Suzanne Collins. Rysligt bra bok, bokstavligt talat.

2. En bok du läst fler än tre gånger?
Alla Harry Potter-böcker har jag läst mer än tre gånger. Den femte tror jag att jag har läst sju gånger men är inte säker.
3. Din favoritbokserie?
Som ni kanske förstår av svaret ovan så är det Harry Potter!
4. Din favoritbok ur favoritbokserien?
Harry Potter och fenixordern och Harry Potter and the deathly hallows.
5. En bok som gör dig glad?
Alla böcker ur En prinsessas dagbok-serien av Meg Cabot.

6. En bok som gör dig ledsen?
Jag brukar oftast undvika sorgliga böcker, men Innan jag dör av Jenny Downham skildrar en cancersjuk flickas sista dagar på ett otroligt sorgligt sätt.
7. Mest underskattade bok?
Zip av Elvira Birgitta Holm borde få mycket mer uppmärksamhet än den har fått då den tar upp både homosexualitet och otrohet på ett väldigt bra sätt som får en att verkligen tänka till.
8. Mest överskattade bok?
Liza Marklund har jag läst något av men aldrig förstått vad vitsen är.
9. En bok du inte trodde du skulle gilla men kom att älska?
Jag läser inte böcker jag inte tror jag kommer gilla.
10. Favoritklassiker?
Jane Eyre är en helt underbar klassiker!
11. En bok du hatade?
Jag kan inte komma på någon bok som jag direkt hatat. Majas Morsas Kompis Sambo var dock helt intetsägande.
12. En bok du älskade men som du inte längre älskar?
Jag älskade Twilight innan det blev så populärt att man blev helt trött på det. Gillar inte heller Bellas oförmåga att klara sig utan antingen Jacob eller Edward. Hört något som kallas feminism?
13. Din favoritförfattare?
J.K Rowling och Meg Cabot är två helt olika författare vars böcker alltid får mig på gott humör.
14. Din favoritbok av favoritförfattaren?
Harry Potter-boken har jag redan nämnt och av Meg Cabot så måste jag nog säga Saknad- Fritagningen.
15. Din manliga favoritkaraktär?
Jag gillar verkligen Jesper i Natthimmel och hans glada humör.

3 kommentarer:

  1. Hungerspelen är nog också en av de bästa böcker jag läst*<:D

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om Twilight. Jag älskade de böckerna, för jag läste dem innan hysterin bröt ut. Sen, några månader senare läste ALLA dem och idag tycker jag att de känns tråkiga och överdrivna. Dock står jag fast vid att de är bra böcker, men jag älskar dem absolut inte längre.

    SvaraRadera
  3. Ja det var lika för mig. Jag tyckte twilight böckerna var jätte bra innan det blev så mycket om filmerna. Jag blev helt enkelt less på twilight, men jag gillar böckerna ändå väldigt mycket=)

    SvaraRadera