tisdag 21 december 2010

Resan till River Sea

Resan till River Sea
Skriven av Eva Ibbotson












För många år sedan gick en väldigt liten Linnea (alltså jag) till skolans bibliotek och hittade en bok hon tyckte verkade bra. Kazans Stjärna hette den. När hon väl läst ut den insåg hon att den faktiskt var riktigt bra. Sedan gick hon till biblioteket och lämnade tillbaka den för att börja på något nytt. Några år senare läser hon en bok kallad Flykten från Berganien som hon också tyckte väldigt mycket om. Så när hon är i skolans bibliotek så passar hon på att titta om författaren skrivit något annat bra också, och då ser hon den gamla boken hon läste för flera år sedan. Båda böckerna var skriva av den underbara författaren Eva Ibbotson. Hon blir genast sugen på att läsa något mer av författaren och plockar fram en bok som verkar bra. Hon läser, läser och läser. Och älskar den! Resan till River Sea heter den...


Resan till River Sea handlar om föräldralösa lilla Maia som bor på en liten internatskola i England. Hon har fått veta att hon har några avlägsna släktingar nere i Amazonas djungel som hon kan få bo hos. Hon ser genast fram emot resan och längtar tills hon får träffa de trevliga tvillingarna och deras snälla föräldrar. Tillsammans med guvernanten Miss Minton så reser de ner till Sydamerika och fortsätter sedan nerför den stora Amazonfloden, för att sedan komma fram till den lilla byn Manaus.
    Men när hon anlänt till sitt nya hem visar det sig att familjen inte alls är vad hon tänkt sig. De går aldrig utanför huset, de äter bara ditskickad engelsk mat och verkar egentligen inte bry sig om Maia. Tillsammans med de vidriga tvillingsystrarna blir Maia undervisad av snälla Miss Minton, som blir som en vän för Maia, i brist på andra kompisar. Men efter ett tag i sitt nya hem börjar Maia undra över en del saker. Vem är den mystiske pojken i kanoten? Vilka är de två svartklädda männen, och vad vill de? Vilka hemligheter ruvar egentligen den lilla byn på?

Som jag redan skrivit så älskar jag den här boken! Hela berättelsen kändes som en enda lång saga som jag aldrig ville skulle ta slut. Spänningen var alltid på topp och jag hittade aldrig ett ställe att lägga ifrån mig boken. Själva handlingen var rätt typisk. En föräldralös liten flicka blir tagen till en elak fosterfamilj, men är så trevlig och glad att hon klarar sig ur det ändå. Det blir lite Askungen över det. Men det gör inget. Eftersom den är lite som en saga så passade det in ändå.
    Miljön i boken var helt underbar! Den utspelade sig år 1910 i ett grönskande Amazonas, fullt av vilda djur och lianer. Jag längtade hela tiden bort dit och slippa den här bitande vinterkylan. Amazonas verkar helt underbart!

I de tre böcker jag har läst av Ibbotson så har huvudpersonerna påmint väldigt mycket om varandra. Alla tre är de föräldralösa, små, kloka, trevliga, modiga, ärliga och så vidare. Det kan nästan bli lite för mycket. Ingen är så perfekt. Men den här boken är så otroligt bra så det gör inget. Den passar också för lite yngre barn, både killar och tjejer. En bok som de flesta skulle gilla helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Jag har velat läsa den här boken sen en i vår klass började göra det. Jag har läst på bloggar att Eva Ibbotson dog ganska nyligen och då känns det nästan som om böckerna som hon skrivit blir ännu mer värda! Hon har väl skrivit några fler böcker också, flykten från Belgarien??

    SvaraRadera
  2. Resan till Riversea var en av mina stora favoritböcker när jag var liten, tänker fortfarande väldigt mycket på den. Vissa historier fastnar, och den här kommer jag nog aldrig glömma.

    SvaraRadera