tisdag 7 december 2010

Lydia och tigerns gåta

Lydia och tigerns gåta
Skriven av Finn Zetterholm
Den andra delen i en serie på två delar (hittils, hoppas jag). Den första heter Lydias Hemlighet - ett agiskt konstäventyr

Efter Lydias underliga tidsresa har allt börjat återgå till det normala igen. Men så plötsligt får Lydia ett sms från någon som undrar om hon är sugen på ett nytt äventyr. Lydia svarar argt nej, men blir lite nyfiken på vem som skickat det.
    När hon några dagar senare går med sin morfar på den omtalade trolleriföreställningen där trollkarlen Hoffman ska trolla bort och fram två tigrar så börjar flera saker hända. Först försvinner en av tigrarna spårlöst och en kort stund senare försvinner även Lydias älskade morfar.
     Hon blir riktigt orolig, så när hon får ett nytt mystiskt sms beslutar hon sig för att träffa den som skickat det. Det visar sig vara pojken som spionerat på henne i hennes tidsresa. Nu säger han att hon måste resa tillbaka i tiden igen. Den här gången för att köpa några tavlor av Vincent von Gogh. Annars får hon aldrig träffa sin morfar igen...

Jag gillar verkligen Lydia. Hon är så cool och står på sig även när hon träffar kändiar som Albert Einstein. Hon har verkligen girl-power och hon lyckas också sprida vidare det till de personer hon träffar på sitt äventyr. När alla kommenterar att hon har byxor trots att hon är tjej ger hon något bitskt svar tillbaka och visar att det är obefintligt. Lydia är en riktigt bra förebild!


Jag tyckte om den här boken, men blev ändå väldigt besviken då den förra boken var så otroligt bra. Det märktes verkligen att den här är skriven några år efter den förra, för nu hade Lydia både mobiltelefon och ett konstigt armband att använda när hon reste i tiden. Det blev inte alls samma känsla som i förra boken då hon reste i tiden genom att nudda ett konstverk. Men när jag väl accepterat de nya teknologiska prylarna blev det lite bättre.



En sak som jag störde mig på var att man ibland fick läsa ur någon annans perspektiv. I andra böcker brukar jag tycka att det är kul, men här är det inte så kul att få veta vad som hände i nutiden när Lydia är borta i artonhundratalet. Den mystiska känslan av att inte veta vad som händer hos Lydia försvinner.

Men trots att det var mycket jag blev besviken på med den här boken så tycker jag att den var riktigt bra. Men rekommenderar att läsa den första boken innan den här.

3 kommentarer:

  1. Jag har läst den första boken om Lydia! Omslaget har visst någon form av Mona Lisa på sig? Jag tror rentav att jag äger boken, så jag ska nog ta och gräva fram den i något skede så jag när den tiden kommer kan läsa även denna :)

    SvaraRadera
  2. Låter spännande! Ska läsa :D

    SvaraRadera
  3. Åh! jag visste inte att det kommit en uppföljare, måste kollas! :)

    SvaraRadera