onsdag 29 december 2010

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Skriven av Jonas Jonasson






Det känns som att nästan alla i hela Sverige har läst den här boken. Till slut kände jag mig nästan tvungen att läsa den, bara för att se vad alla pratar om. Nu när jag har läst den förstår jag vad alla ser i den, men jag är ändå lite kluven...



Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar, precis som titeln säger, om en hundraåring. Hundraåringen Allan Karlsson för att vara exakt. På sin hundrade födelsedag sitter han på sitt rum i ålderdomshemmet och väntar på alla gäster som ska fira honom. Men istället för att vänta på alla gäster (varav noll faktiskt känner honom) så bestämmer han sig för att rymma. Han kliver ut genom fönstret och vandrar bort från sitt tråkiga hem. Men vandringen visar sig bli något mer, och slutar med att både polis och tjuvar är efter honom. Men ingen är lika bra på att ta sig ur knepiga situationer som Allan. Hur skulle han annars ha klarat sig igenom en middag med Stalin, en fotvandring över Himalaya, ett antal atombomber och ändå vara frisk nog att dricka brännvin?


Precis som otroligt många andra här i Sverige så satt jag och skrattade så att tårarna rann när jag läste den här boken. Allan är verkligen en sån där person som är jätterolig utan att ens veta om det. Att få läsa en blandning mellan nutid och dåtid var väldigt roligt och annorlunda. Dock hände det att det blev lite långtråkigt med allt snack om politik i ”dåtids-kapitlen”.

Jag tror att jag hade uppskattat den här boken lite mer om jag var lite äldre och kände till mer om de saker som hände i boken. En del av händelserna kände jag bara till lite vagt och andra hade jag aldrig ens hört talas om. Den här boken skulle nog verkligen uppskattas hos någons mormor eller farfar. De skulle känna igen många av händelserna och minnas vad de själva hade för sig då.

Men jag tycker ändå att den här boken var riktigt rolig och vrickad. Det enda var allt snack om politik, som jag precis som Allan tycker är väldigt tråkigt att lyssna på.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Nu går det att rösta på din blogg i "Blog of the Year 2010" på facebook.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh, den verkar väldigt intressant. Jag funderar på att läsa den själv eller ge den till pappa i present. Vad var det för politik det skrevs om?

    SvaraRadera
  3. Jag har hört mycket om Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, man kanske borde läsa den:D

    SvaraRadera