fredag 10 december 2010

Att tro på mister Pip

Att tro på mister Pip
Skriven av Lloyd Jones


På en tropisk ö mitt ute i havet lever trettonåriga Mathilda med sin mamma. De lever i utkanten av kriget och är hela tiden rädda för att det ska komma till dem. På ön lever också mr Watts, den enda vithyade mannen på ön. Han bestämmer sig för att bli lärare åt barnen och börjar läsa Lysande Utsikter av Charles Dickens för dem.
    Mathilda och de andra barnen fascineras av berättelsen, som utspelar sig i främmande England och ett samhälle de aldrig tidigare hört om. Förtrollade av ordets makt kommer de och lyssnar på mr Watts varenda dag.
Men kriget kommer allt närmare och deras oskyldiga läsning visar sig ge konsekvenser som ingen anat.

En bok om krig, mod, moral, jämlikhet, våld och ordets förtrollande makt.


Den här boken var väldigt fin. Jag vet inte vad jag mer ska säga, för fin var nog allt den var. Den var väldigt fint berättad med fantastiskt språk och en fin handling. Problemet var bara att det aldrig hände något. Jag bara läste och läste i väntan på att det skulle hända något som bröt mönstret. Min önskan slog in precis innan boken tog slut. Men under tiden jag läste längtade jag mest efter att jag skulle bli klar så att jag kunde börja på något lite roligare.

En bok som kan vara kul att läsa om man är ute efter en språkupplevelse, men inte något för dig som bara söker lite underhållning.

4 kommentarer:

  1. Har den i hyllan, men har inte läst den ännu. Låter som en bok jag kan gilla

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den later skon, som du sager, lite langsamt rora sig framat, utan att den dar fantastiska underhallningen tittar fram. Ibland behover man sadant.

    SvaraRadera