fredag 15 oktober 2010

Tusen gånger starkare

Tusen gånger starkare
Skriven av Christina Herrström

Den här boken har stått i min bokhylla rätt så länge. Jag har tagit ut den. Fingrat på den och till och med börjat läsa på den en gång. Men slutade eftersom jag tyckte att det saknades dialoger. Men nu när filmen just kommit ut på bio tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök. Något som jag är glad att jag gjorde. Boken var nämligen riktigt bra!


I Signes klass har alla personer "roller". Mimi och hennes gäng är de coola och populära. De umgås med killarna och har alltid beudrarskaror runt som som förgäves hoppas att de ska få vara med i gänget. Sen finns det "töntarna". De ska varken synas eller höras. De umgås inte med någon och sköter sitt.
Men det är killarna som är populärast, som har makten. De bestämmer vilka som är snygga, vilka som är populära och vilka som är töntar. De får göra vad de vill. För lärarna gör det inget. Det är de som bestämmer.

Själv är Signe en tönt. Hon räcker alltid upp handen i klassrummet, men får hon frågan mumlar hon svaret så tyst att ingen hör. På rasterna sitter hon i biblioteket och efter skolan går hon alltid direkt hem.

Men så kommer Saga. Hon har aldrig gått i en svensk skola och vet därför inte hur man ska vara och bete sig. Hon pratar med alla. Sätter sig upp mot lärarna om hon ser att något är fel eller ser någon orättvisa. Tjejerna blir som ett lag. Alla hänger tillsammans och plötsligt inser de hur de har behandlats. Men killarna blir inte så glada när de inser att de inte har makten längre.


Jag tycker verkligen om den här boken. Bristen på dialoger och hur allt berättas av Signe - en tyst och ensam tjej som egentligen inte är särskilt speciell. Ibland ville jag bara ruska om henne och skrika att hon måste göra något.

Den här boken tar upp ett mycket viktigt ämne som ofta glöms bort. Hur behandlas egentligen killar och tjejer? Likadant, eller behandlas de faktiskt olika. Det tog den här boken upp. Och trots att jag tycker att det blev lite överdrivet är det bra att någon faktiskt tänker på det. När man läst den här boken börjar man undersöka sin omgivning och känner faktiskt igen många saker från boken.

Idag när jag var i skolan började jag observera hur det ser ut i våran klass. Är det killarna som har makten där? Jag kom fram till att det inte är så. Vi blir behandlade precis likadant och får båda säga lika mycket på lektionerna.

Men på sista lektionen - idrotten, började det hända saker.
Vi hade kört en hinderbana med mycket olika redskap. När det sedan blev dags att plocka undan gick alla tjejer lydigt fram och hjälptes åt att bära in allting i förrådet. Killarna däremot började direkt en spännande basketmatch vilket bara var i vägen för oss tjejer som plockade ihop.
När jag sedan sa det till läraren tittade han upp och sa "ojdå". Jag hoppas verkligen att killarna också börjar tänka på det (annars får de med mig att göra).
En riktigt bra och tankeväckande bok som borde läsas av alla som går i mellan- eller högstadiet. Själv ska jag försöka se filmen.

3 kommentarer:

  1. Later som en bra bok!
    Och det dar kanner jag igen, det ar nog valdigt vanligt att manga inte tanker pa skillnaderna, man ar tyvarr sa van sivd att det ar som det ar.... Sa da kravs det en vackarklocka!

    SvaraRadera
  2. Jag läste boken förra sommaren och gillade den inte alls. Det hände ingenting, det kändes mer som en dokumentär eller något liknande. Det blev alldeles för överdrivet och allt kretsade verkligen kring det. Men samtidigt kände man ju igen sig.

    SvaraRadera
  3. Ska börja läsa den idag:D

    SvaraRadera