torsdag 7 oktober 2010

Plugg, slöjd och nobelpriset

Som ni kanske märkt så har jag inte gjort så många inlägg på sistonde. Anledningen är att mina lärare plötsligt insett att det vankas höstlov och prackar på hela klassen med massor av prov och läxor. Idag hade jag både ett tal om meningen med livet (hihi) och ett dumt NO-prov och imorgon blir det franska-prov. Jag hoppas att det ska lugna ner sig snart så att jag hinner börja läsa igen. Just nu läser jag om första Harry Potterboken eftersom det är det enda jag orkar läsa på kvällarna.

Så till något lite roligare. Nobelpriset i litteratur gick till den peruanske (skriver man verkligen så) författaren Mario Vargas Llosa! Själv hade jag hoppats att någon av de få författare jag faktiskt läst skulle få priset, men det här är ändå jätteroligt eftersom Peru råkar vara ett av mina favoritländer. Det andra är Burkina Faso (sådant underbart namn). Mario Vargas Llosa är också en av min pappas favoritförfattare så vill jag läsa något av honom har vi böckerna hemma.


Till sist vill jag berätta om en liten sak jag gjorde i träslöjden. Eftersom jag är bokstavligt talat urkass på träslöjd har jag gett upp hoppet om att kunna göra något med raka linjer och något mer avancerat än att spika, limma och skruva. Den här idéen fick jag av Designtorget när jag såg en likadan hylla där fast i metall och utan fula märken. Men lypsylhyllan var helt och hållet min idé.


Som ni ser var jag lite stilren och valde bara att stoppa in svarta böcker i den. Boken ovanpå kan man lägga på den sidan man läser så tappar man inte bort sig. Den är också bra för att dölja min lilla snedspikning som jag tyckte blev charmig. Fast slöjdläraren använde ordvalet "slarvig".

14 kommentarer:

  1. Vilken häftig liten bokhylla! Smart med taket om men nu inte har något bokmärke :D

    SvaraRadera
  2. Ooo, en sån hylla vill jag ha :) synd bara att jag valde handarbete istället för träslöjd...

    SvaraRadera
  3. Sjukt cool bokhylla! Sådan skulle jag verkligen vilja ha! Där kan man ju ha böckerna man ska läsa efter och så kan man lägga boken som man läser på taket. Assmart!

    SvaraRadera
  4. Å, den hyllan (i metall) har jag suktat efter länge! Kul att den gick att bygga i slöjden! Lypsylhyllan är ju perfekt - vilket bra utnyttjat utrymme. Synd att mina barn inte kommer att ha träslöjd på många år än.:-)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar bokhyllan! :)

    Svar: Smart idé. Då tror jag nog att jag tar och läser 6:an sen, det blir ju perfekt! :D

    SvaraRadera
  6. riktigt snygg!
    sv: ja att det är konstigt!!=D

    SvaraRadera
  7. Håller också på med träsjöjd och ska också(försöka) göra en bokhylla!:) Din är riktigt snygg!

    SvaraRadera
  8. Smart gjort, skulle aldrig komma på det ;)

    SvaraRadera
  9. Tack för alla snälla kommentarer :)
    Men det var inte min idé med just den bokhyllan, jag såg en sådan på Designtroget i metall och ville göra en egen :D

    SvaraRadera
  10. Du har fått tillbaks en BeautifulBlogger-award från mej! Läs mer här: http://addikoko.blogspot.com/2010/09/beautiful-blogger.html

    SvaraRadera
  11. Sv: tack för att du sa det nu måste jag värkligemn fortsätta med boken värkar så bra=D

    SvaraRadera
  12. SVAR: Jag håller med dig FULLSTÄNDIGT! Det är inget roligt längre att gå till skolan! :(

    SvaraRadera
  13. Haha, du glömde skriva att det är ett ruckel också, right? x)

    Haha den är jättefin. Jag har sett den live, jag är så cool eller hur?! Hehe

    SvaraRadera
  14. Jag tar det som en komplimang. MVG!/ ÅsaCopparstad( det var jag och min man som gjorde pockethuset för designtorget)

    SvaraRadera