tisdag 12 oktober 2010

En liten kärlekssång

En liten kärlekssång
Skriven av Michelle Magorian (som också skrivit den underbara boken Godnatt mister Tom)



Sjuttonåriga Rose och hennes syster får en stor överraskning när de kommer till den lilla kustbyn Salmuat. Det visar sig nämligen att tanten som skulla hand om dem hela sommaren har blivit inkallad att hjälpa till i andra världskrigetkriget, som pågår för fullt. De bestämmer sig att stanna där ändå, trots att de får bo helt själva.

De fastnar direkt för den lilla byn och dess trevliga invånare. Alec, med hans lilla antikvariat. Trevliga mrs Clarence, gravida Dot och mystiska Derry.

Men Rose hittar något annat i det lilla huset de bor i. En hög med gamla kärleksdagböcker från personen som bodde där innan dem. Och i takt med att hon läser dem, finner hon själv också kärleken...



Den här boken är helt underbar! Språket, omgivningen, karaktärerna... Allt är perfekt!
Jag kom verkligen att tycka om lilla Rose som utvecklades så mycket i boken.
Men jag kunde inte låta bli att fundera på hur annorlunda det var på den tiden. Rose var sjutton år, men behandlades som en elvaåring. Det är som att vi växer upp snabbare nu än då.

Det var också väldigt kul att läsa om någon som gillar att läsa. När Rose läste Jane Eyre blev jag jätteglad eftersom jag själv läst den. Det blev som en koppling mellan mig och henne. Jag blev så avundsjuk på Alecs antikvariat. Tänk att ha en hel affär av gamla fina böcker som man
får sortera hur man vill. *Dregel*.

Vad jag också gillar är att den inte var så förutsägbar som många böcker kan vara. Det var omöjligt att lista ut vad som skulle hända, vilket gjorde att jag ville läsa mer för att få reda på det.

Jag älskar den här boken och känner ett stort behovav att läsa resten av Michelle Magorians verk! Hoppas att de är lika bra!

4 kommentarer:

  1. Den låter väldigt bra jag som läster god natt mister Tom nu och värkligen gillar den tänker nog kolla in han andara böcker sen=)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vill bara tipsa om att vi instiftat ett nytt litteraturpris, Bokbloggarnas litteraturpris! Alla med bokblogg är välkomna att nominera till det. Läs mer här:
    http://www.breakfastbookclub.se/2010/10/11/bokbloggarnas-litteraturpris/

    Hoppas du vill vara med och nominera och rösta fram bokbloggarnas val av årets bok 2010.

    Priset kommer delas ut på Stora Kulturbloggprisets gala 27 november.

    SvaraRadera
  3. En liten kärlekssång är helt underbar, liksom alla andra av Michelle Magorians böcker. Läs dom! ;)

    SvaraRadera