måndag 18 oktober 2010

Bokstatus

Idag avslöjades nomineringarna till Augustpriset och här är de nominerade ungdomsböckerna:

Syltmackor och oturslivet - Anna Ehring
Jag Finns - Maja-Maria Henriksson
Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
Jag tycker inte om vatten - Eva Lindström
Det händer nu - Sofia Nordin
Tänk om... - Lena Sjöberg


Tyvärr har jag inte läst någon av de här böckerna, men är väldigt sugen på Det händer nu eftersom jag läst Natthimmel av samma författare och den var helt underbar. Här ligger jag och blöder verkar också bra, så de två ska jag föröka hinna läsa innan den 22 november, då vinnaren presenteras.

Det finns två andra kategorier också: Årets Skönlitterära bok och Årets fackbok men de låter så trista så jag orkar inte skriva om dem.


På läsfronten går det lite sådär. Jag slöläser Harry Potter och de vises sten för typ åttonde gången. Men jag vet inte riktigt vad jag ska börja på för bok så jag får nog fortsätta på den tills jag bestämt mig. Ett av de få problemen med många olästa böcker.

Just det! Jag har glömt att berätta att vi läser en bok högt i skolan. En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Den är ganska bra men väldigt deppig. När vi har läst ut den tror jag att jag ska fortsätta på de andra två böckerna i serien - Ett ufo gör entré och Jenny.


Nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Vi har studiedag i skolan imorgon så jag kommer nog sitta kvar vid datorn ett tag till.

Godnatt och förlåt för mitt nästan helt meningslösa inlägg.

2 kommentarer:

  1. Det händer nu är riktigt bra:) hoppas att den vinner!

    SvaraRadera
  2. Det händer nu är väldigt bra, men jag tycker verkligen att Jag finns är bättre. Berörande språk och fruktansvärd historia om mobbning. Känslan av hopplöshet man fick när man läste, Ush! Men ibland är hemskt bra, som i En komikers uppväxt (som också är en bra bok ;)

    SvaraRadera